Els vampirs d'internet

Em fa gràcia que existeixi un programa de televisió que es digui Zapeando, quan és una activitat en seriós perill de desaparèixer. Quan es va introduir a la RAE la paraula zapeo, feia únicament referència a la idea de canviar de canal de televisió. Tot i això, el gran gaudi de fer zàping va arribar amb internet, quan descobries un nou autor o un esdeveniment històric desconegut i et llançaves a capbussar-te a la xarxa. Encadenaves informacions de blogs, de Viquipèdia, d’articles que et portaven a descobrir noves històries. D’aquesta manera tan caòtica, molts vam anar trobant la nostra educació intel·lectual, i fins i tot sentimental.

Malgrat això, fa temps que la festa es va acabar. Cada cop és més difícil fer zàping i hi ha una raó: quan es fa zàping, es perden diners. O això és, si més no, el que pensa Elon Musk. La setmana passada ho va deixar prou clar. Ha suprimit els titulars de tots els enllaços a mitjans de comunicació. No ha fet falta fer gaires hipòtesis de per què ha pres aquesta decisió, ell mateix ho ha aclarit: no vol que la gent surti de X (antigament Twitter).

Cargando
No hay anuncios

El seu objectiu és que tot el contingut sigui a la seva plataforma. Per això l’algoritme penalitza els enllaços o posa traves a qualsevol vincle amb una altra plataforma. Ha posat uns barrots perquè ningú estigui temptat de sortir. Però no és l’únic que ho fa. Instagram mai ha admès els enllaços en els seus posts. TikTok és una eina creada per a l’anomenat scroll infinit. Tot això té a veure amb una estratègia clara: a més temps en la plataforma, més publicitat consumim i més diners s’embutxaquen les xarxes socials.

Fa anys la pel·lícula In time augurava una distopia futurista en la qual el temps seria la moneda de canvi. Així i tot, crec que en la nostra època la utilització del temps és molt pitjor, perquè ni tan sols som capaços de donar-lo. Les xarxes socials s’han convertit en vampirs que viuen de xuclar-nos el temps per poder sobreviure. Ens hipnotitzen amb el seu contingut, mentre se't tiren al coll.

Cargando
No hay anuncios

Però encara queda una petita esperança: el model vampíric no funciona. No hi ha prou sang. Musk està valorant cobrar per entrar a la seva xarxa social perquè amb la publicitat no li arriba. Això podria donar-li més diners, però espantaria gran part del públic. Si altres xarxes socials segueixen les seves passes, potser podrem tornar a fer servir l'expressió fer zàping per navegar per un lloc on regni el caos i el lliure arbitri i l’algoritme no pugui dirigir les nostres mirades.