El jutge no fa cas del PP i Ábalos esquiva la presó
L'instructor al Suprem no fa cap al·lusió al finançament del PSOE i demana una "reflexió" sobre si l'exministre hauria de ser diputat
MadridJosé Luis Ábalos continuarà en llibertat exercint com a diputat al Congrés malgrat la investigació en curs al Tribunal Suprem. És el que ha acordat l'instructor del cas de presumpta corrupció, Leopoldo Puente, després de la quarta citació a l'alt tribunal de l'exministre de Transports, sobre el qual sobrevolava l'amenaça de presó provisional –el PP i set acusacions populars més ho han demanat aquest dimecres en una vista breu–. En la interlocutòria de nou pàgines en la qual Puente rebutja endurir les mesures cautelars aplicades a Ábalos, el magistrat afirma que malgrat que l'últim informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil –el motiu d'haver-lo tornat a cridar– aporta indicis "molt consistents" contra l'exministre i incrementa el risc de fuga, encara no hi ha prou raons per empresonar-lo. D'aquesta manera, el jutge s'inclina per fer cas a la Fiscalia Anticorrupció, que havia defensat no fer cap canvi en les mesures que s'han aplicat a Ábalos des del febrer i mantenir-li la retirada de passaport i l'obligació de comparèixer cada quinze dies en seu judicial.
L'exministre de Transports ha estat més de cinc hores al Suprem –la major part esperant la decisió de Puente perquè s'ha negat a declarar– i tan bon punt n'ha sortit lliure s'ha dirigit al Congrés. Sobre aquest fet s'ha pronunciat el jutge, que ha animat a fer una "reflexió" sobre la conveniència que la llei permeti a Ábalos mantenir l'escó. "Aquest instructor no és aliè a l'estupor natural que produeix que una persona, davant de la qual graviten tan consistents indicis de l'eventual comissió de molt greus delictes, [...] pugui mantenir-se [...] exercint alhora les altes funcions que corresponen a un membre del Congrés", diu Puente, que remarca que ell es limita a aplicar les normes que permeten aquesta situació. Si el jutge l'hagués enviat a la presó, Ábalos hauria quedat suspès com a diputat sense possibilitat d'exercir el vot ni de cobrar el sou. El jutge al·lega que no podia acordar la presó provisional "amb l'(indegut) propòsit de satisfer les exigències derivades de l'actual redacció del reglament del Congrés perquè es pugui produir la suspensió".
Per què ha pres la decisió de deixar-lo lliure? Segons la interlocutòria, el risc de fuga és "creixent" a mesura que avança la investigació, però encara no es dona amb una "intensitat suficient". Anticorrupció havia argumentat que justament la seva condició de parlamentari i l'arrelament a l'Estat reduïen la possibilitat que tracti d'escapar-se d'Espanya. "Per conjurar el risc present", coincideix Puente, és "suficient" continuar amb la situació actual, si bé obre la porta a aplicar mesures cautelars "més oneroses" en el futur. Aquest dijous està citat Koldo García, l'exassessor d'Ábalos, al Suprem. Previsiblement, Puente i Anticorrupció seguiran la mateixa línia que amb l'exministre, la qual cosa mantindria l'ex número tres del PSOE Santos Cerdán com a únic investigat empresonat.
No ha declarat
A diferència de les anteriors ocasions, Ábalos s'ha negat a declarar. Fonts jurídiques presents en la compareixença han explicat que l'exministre de Transports ho ha justificat amb l'argument que se sentia "indefens" pel fet que no ha pogut preparar-la ni acudir-hi amb un advocat de confiança. L'exministre ha arribat sol al Suprem sense l'advocat José Aníbal Álvarez, que ha arribat un quart d'hora més tard. Ábalos s'ha vist forçat a mantenir-lo de moment com a lletrat malgrat haver renunciat als seus serveis. Puente va rebutjar dimarts el canvi d'última hora –Ábalos va comunicar al Suprem la renúncia al seu advocat a menys de dos dies de la declaració i va demanar un advocat d'ofici a menys de 24 hores– perquè ho va considerar un "frau de llei".
Segons el magistrat, la decisió de quedar-se sense advocat i demanar-ne d'urgència un d'ofici responia a un intent de forçar la suspensió de la declaració davant del risc de presó. A l'inici de la compareixença, Ábalos s'ha enfrontat al jutge i li ha replicat que el que hauria estat un "frau" és que hagués renunciat a l'acta de diputat, com li havia aconsellat el seu advocat perquè deixés de ser aforat i la causa passés a l'Audiència Nacional. Aquesta discrepància de criteri és un dels motius que va esgrimir Ábalos per trencar amb Aníbal Álvarez. Si no hagués optat per acollir-se al dret a no declarar, Ábalos s'hauria enfrontat a les preguntes sobre l'últim informe de la Guàrdia Civil, que l'assenyala per haver gastat 95.000 euros d'origen presumptament opac i a través de Koldo en despeses personals.
Cap al·lusió al PSOE
En la interlocutòria, Puente no fa cap al·lusió al PSOE i centra el relat en les despeses personals "molt significatives" d'Ábalos que donen "clars indicis" de "beneficis econòmics il·lícits" obtinguts presumptament "a canvi de la indeguda adjudicació d'obres públiques". El jutge obvia els sobres que apareixen a l'informe amb diners en efectiu que va rebre l'exministre del partit amb motiu de la liquidació de despeses. Puente no fa referència a un hipotètic finançament irregular dels socialistes i parla únicament de l'existència d'indicis "d'integració en organització criminal", "tràfic d'influències" i "suborn" així com de la possibilitat de "ponderar la possible existència" de malversació de fons públics.
Tanmateix, el mateix dia que Ábalos estava convocat al Suprem, el PP ha activat la maquinària per apuntalar la hipòtesi que el finançament del PSOE és sospitós tant en la sessió de control al Congrés com al Senat, on té majoria absoluta, amb la compareixença a la comissió d'investigació del cas Koldo (o Ábalos o Cerdán) de Carmen Pano, l'empresària que va afirmar haver entregat 90.000 euros a la seu del PSOE per ordre del comissionista Víctor de Aldama, també investigat. Els populars deien que tenien "moltes expectatives" sobre el que podria dir Pano, però l'empresària tampoc ha volgut declarar, si bé ha ratificat el que va dir com a testimoni al Suprem sobre l'entrega de diners en efectiu a Ferraz.