La unitat de les esquerres

Colau acusa Junqueras de fer-li 'mansplaining': "No necessito que em beneeixi per ser diputada"

L'exalcaldessa critica que el líder d'ERC l'utilitzi de forma "gratuïta" per carregar contra la unitat de les esquerres

ARA
01/04/2026

BarcelonaOriol Junqueras fa setmanes que rebutja per activa i per passiva el projecte d'unitat de les esquerres que el portaveu d'ERC a Madrid, Gabriel Rufián, intenta impulsar en l'àmbit estatal. El líder republicà, però, va anar un pas més enllà aquest dilluns amb una frase més que clarificadora sobre la seva posició: "Vaig anar a la presó per Catalunya, no perquè Colau sigui diputada en una llista d'Esquerra", va resumir en el marc de la presentació del llibre del diputat Francesc-Marc Álvaro. Una afirmació per la qual l'exalcaldessa de Barcelona l'ha acusat de fer mansplaining.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

"Em menciona de forma molt gratuïta", ha reaccionat aquest matí en el marc d'una tertúlia a Els Matins de 3Cat, on ha recordat: "Jo ja he dit que no soc candidata a res, no tinc cap càrrec institucional". I ha estat llavors quan Colau, que actualment presideix la fundació de Comuns, ha definit les declaracions de Junqueras com "una mica de mansplaining": "Si volgués ser diputada em puc presentar amb la meva formació política i no necessito que Oriol Junqueras em beneeixi", ha reblat. Junqueras, però, es referia a la possibilitat que Colau es presentés en una llista conjuntament amb ERC, com propugnen Rufián i també el seu predecessor al Congrés, Joan Tardà.

Cargando
No hay anuncios

L'exalcaldessa, que ha recordat que va anar a visitar "diverses vegades" el president d'Esquerra a presó, ha atribuït les seves paraules a la "incomoditat" que li genera "el paper que està fent Gabriel Rufián", a qui ha defensat. Colau, de fet, ha reivindicat qualsevol iniciativa que tingui per objectiu un "front ampli i engrescador" de l'esquerra per aturar un possible govern de l'extrema dreta a Espanya. "Hem de treballar per aquest horitzó", ha dit.

Cargando
No hay anuncios

Sobre la xerrada del dia 9 d'abril que Rufián protagonitzarà a Barcelona amb l'eurodiputada de Podem Irene Montero, Colau ha dit que probablement no hi podrà assistir, però ha reivindicat aquest tipus d'actes i s'ha mostrat predisposada a participar en algun altre que organitzi el portaveu republicà al Congrés. Junqueras també va afirmar aquest dimarts que "molt probablement" no aniria a l'acte, com tampoc va anar al que va organitzar el seu diputat a Madrid. "Tenim molts compromisos a l'agenda amb la nostra realitat social i municipal", va argumentar en una entrevista a Telecinco.