Habitatge

Desgravar la hipoteca i el lloguer: Junts presenta una alternativa al decret d'habitatge del PSOE i Sumar

Registren una proposta al Congrés on acusen l'Estat de beneficiar-se de la inflació amb l'augment de recaptació dels impostos

MadridSumar ha iniciat una ronda de contactes per aconseguir prou suports per convalidar la pròrroga dels lloguers que s'ha de votar al Congrés el 28 d'abril. Un pas imprescindible perquè el decret llei aprovat pel govern espanyol arran de la guerra de l'Iran en matèria d'habitatge es mantingui vigent. Des del partit de Yolanda Díaz asseguren que hi ha oberta una negociació amb Junts i veuen "aigua a la piscina", però els de Miriam Nogueras no estan ni molt menys en aquesta línia: mantenen el seu no a la pròrroga dels lloguers i han presentat una alternativa en polítiques d'habitatge per fer front a la crisi generada pel conflicte al Pròxim Orient que xoca directament amb el que està fent el govern espanyol. Els juntaires, doncs, només estarien oberts a parlar en cas que el PSOE i Sumar acceptessin les seves mesures d'"emergència" i retiressin el seu decret.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La proposta de Junts –registrada a través d'una proposició no de llei (PNL) aquest mateix dimecres– passa per una rebaixa de la pressió fiscal tant per a propietaris com per a llogaters. En concret, el text al qual ha tingut accés l'ARA proposa que les persones amb una hipoteca la puguin deduir en la declaració de renda si es tracta del seu habitatge habitual, i que també ho puguin fer les persones que paguen una renda de lloguer. "La deducció serà del 15% de les quantitats satisfetes durant el període impositiu, amb una base màxima d'11.630 euros per contribuent" de forma anual, diu el document.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta possibilitat també s'aplicaria en els comptes bancaris d'estalvi per a la rehabilitació d'habitatge habitual i, com a excepció, també es podria aplicar la desgravació en una hipoteca d'un pis si està llogat per a habitatge habitual. En quedarien exclosos els lloguers turístics o de temporada. En tot cas, si una persona tingués diverses hipoteques només podria deduir-ne una. "Una persona, una hipoteca", diuen fonts de Junts.

Més enllà d'aquestes deduccions per habitatge habitual, també proposen un canvi legal que afecta la gent gran. Plantegen afegir un article al reglament de l'IRPF per especificar que serà considerat "habitatge habitual" la casa on estiguessin vivint immediatament abans d'haver ingressat en una residència o centre sociosanitari. És una mesura per evitar que es gravi amb l'IRPF en cas que se la vengui (l'habitatge habitual n'està exclòs). Segons el partit, fins ara Hisenda interpreta que deixa de ser el seu habitatge i compta en la tributació de la declaració de renda.

Cargando
No hay anuncios

D'aquesta manera, Junts planteja les seves pròpies mesures "urgents" en matèria d'habitatge i les contraposa al que van aprovar Sumar i el PSOE per a la prorroga de lloguers. A parer dels juntaires, aquestes polítiques van en detriment de l'oferta de lloguer i traspassa la responsabilitat de l'administració pública als privats. Per contra, creuen que la solució implica abaixar els impostos, en la línia del que els de Carles Puigdemont plantegen també aquest dimecres al Parlament.

Junts considera que mentre que el procés d'inflació afecta la renda familiar disponible, l'Estat augmenta els seus ingressos precisament arran del context de la guerra de l'Iran. La proposició no de llei diu el següent: "Mentre els treballadors, autònoms i petits empresaris s'empobreixen per veure reduïda la seva renda disponible, la hisenda pública no para d'incrementar els seus ingressos fruit de la inflació". "L'Estat ha de retornar els diners als ciutadans", diuen fonts de Junts, i des del govern espanyol recorden que els impostos són per finançar els serveis públics.

Cargando
No hay anuncios

Sumar manté la pressió

En una entrevista a TVE, el ministre de Cultura i membre de Sumar, Ernest Urtasun, ha defensat la pròrroga dels lloguers i ha tornat a animar els ciutadans a sol·licitar-ho als seus propietaris, malgrat que la mesura pot decaure a finals d'abril. "Faig una crida a totes les forces polítiques perquè la mesura no decaigui. Estem negociant", ha afirmat, tot i que ha denunciat que el PP s'ha negat a seure amb ells per parlar-ne. Amb relació a Junts, Urtasun ha dit que aspira a arribar a un pacte malgrat tot: "Espero convèncer-los, és una mesura positiva per a Catalunya". Junts no pensa el mateix.