El cas Cerdán

Salvador Illa amenaça Alejandro Fernández amb accions legals per vincular-lo al cas Cerdán

El president i el líder del PP protagonitzen un tens cara a cara al Parlament

BarcelonaL'endemà de l'empresonament de l'ex secretari d'organització socialista Santos Cerdán per presumpta corrupció, s'ha produït un tens cara a cara al Parlament de Catalunya: el líder del PP català, Alejandro Fernández, ha intentat vincular el president de la Generalitat, Salvador Illa, amb la trama de presumptes irregularitats en la compra de mascaretes, però el cap del Govern l'ha advertit taxatiu que havia de retirar les seves paraules. "Ho lamentarà", ha dit Illa dirigint-se a Fernández en un to seriós: "Em reservo les meves accions". Salvador Illa s'ha indignat i ha sentenciat que Fernández ha comès un "error greu". "És completament fals el que ha dit, mereix el premi a la ficció política", ha acabat, i ha deixat clar: "Ni sé qui és aquesta persona que vostè menciona, ni hi he parlat per cap aplicació ni he tingut cap conversa amb ell. Es deixa portar per la passió d'alguns", ha etzibat. Tot i això, el líder del PP s'ha mantingut en silenci des del seu escó.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Com al ple de fa quinze dies, Fernández ha tornat a preguntar-li "qui és el Chili", agafant-se al fet que en l'informe de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil sobre Cerdán es deia que el president de la Generalitat parlava amb Chili per Signal. Fernández ha començat així la seva interpel·lació: "Jo sí que sé qui és el Chili, per fi ho sabem. No era el cosí del Vaquilla o el Torete com el seu nom suggeria, sinó que es tracta de Xiajuan Li, Xi Li, ciutadana xinesa avui suposadament en cerca i captura que li va endossar al ministeri de Sanitat que vostè dirigia 361 milions d'euros en mascaretes defectuoses". El dirigent popular ha fet referència a una informació de The Objective que apunta que el tal "Chili" –que apareix així transcrit a l'informe de l'UCO– és una presumpta delinqüent anomenada Xiajuan Li (Xi Li).

Cargando
No hay anuncios

"A la llum dels esdeveniments, costa entendre que vostè no sabés qui era el Xi Li o la Xi Li", ha reblat Fernández. També ha afegit que "Koldo i Xi Li sí que van intermediar coordinats la compra de mascaretes del seu ministeri, i segons Koldo, vostè reportava els avenços a Xi Li per Signal cada dia". A més, ha acusat el president d'haver respost sobre això "irat i insolent, de manera insuficient i ocultant deliberadament informació que avui sabem tots". La segona ronda d'aquest enfrontament s'ha jugat a la sessió de control al Govern, quan el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha acusat Fernández d'haver dit "falsedats". "Espero que vostè sí que sàpiga qui era M. Rajoy", li ha etzibat al portaveu del PP, Juan Fernández.

En tot cas, el Govern ha reiterat aquest dimarts que Illa està disposat a comparèixer al Parlament si la cambra catalana li ho demana, tot i que fonts de la Presidència remarquen que no hi ha una data fixada per a aquesta futura compareixença. A la passada junta de portaveus, els socialistes van argumentar que el president no podia fer-ho aquesta setmana per temes d'agenda, i ERC i Comuns van acabar donant suport a posposar-la.

Cargando
No hay anuncios

Junts posa el focus només en la reunió

En canvi, el president del grup parlamentari de Junts, Albert Batet, només ha posat el focus en la reunió d'Illa i el president espanyol, Pedro Sánchez, de fa deu dies i sense avisar a la Moncloa. Segons Junts va ser per tractar "els problemes del PSOE", en plena tempesta pel cas Cerdán, però Illa l'ha desmentit: "No confongui opacitat amb discreció", ha dit. El president ha explicat que en la reunió s'hi va tractar la candidatura de Móra la Nova per acollir una gigafactoria d'IA vinculada a la Unió Europea, però no ha volgut revelar si van parlar del cas Cerdán.

Cargando
No hay anuncios

També ha demanat explicacions a Illa el portaveu dels Comuns, David Cid, que ha exigit als socialistes fer net "caigui qui caigui" i començar a posar en marxa mesures contra la corrupció també a Catalunya. Per exemple, protegint els alertadors de casos de corrupció o vetant Acciona dels concursos públics. Després d'aquesta intervenció, el president català s'ha compromès a arribar "fins al final" contra la corrupció i ha dit que està obert a escoltar mesures. D'altra banda, ha tornat a defensar la reacció "contundent" del PSOE, tot remarcant que Cerdán ja no és militant del PSOE: "Ha estat expulsat [...] Sí, ja poden riure. No tots poden dir això", ha dit, en al·lusió al PP. Tret de Junts, PP i Comuns, cap més grup ha preguntat al líder del PSC pel presumpte cas de corrupció que afecta l'ex número tres del PSOE, tampoc Vox, que ha abordat els problemes de l'ensenyament.