L’atenció domiciliària continuada a Barcelona torna a l’ICS
El Govern, a través de l'ICS, recupera la gestió d'aquests serveis a l'àrea de Barcelona ciutat, Montcada i Reixac i el barri de la Mina de Sant Adrià del Besòs, que portava 22 anys cedida a un gestor extern
El govern de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Institut Català de la Salut (ICS), ha tornat a assumir la gestió dels serveis sanitaris d’atenció continuada domiciliària a l’àrea de Barcelona, concretament, a Barcelona ciutat, Montcada i Reixac i al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs. Des de feia 22 anys, l’explotació d’aquest servei estava cedida a un gestor extern i, els últims anys, l’assumia una empresa privada. L’assumpció del servei per part de l’ICS és efectiva des del 2 de novembre.
L’ICS rebrà 2,4 milions d’euros per aquest servei, els mateixos que s’hi invertien fins ara, i la partida es destinarà a adquirir un nou equip tècnic i professional. El nou servei disposarà de 148 professionals (entre plantilla fixa i professionals de guàrdia), suport tecnològic (14 tauletes), 12 vehicles i el corresponent equipament format per maletins medicalitzats, desfibril·ladors, aparells d’electrocardiograma i mòbils. El nou servei oferirà atenció els dies laborables de les 19 h a les 8 h; els caps de setmana, a partir de les 17 h del dissabte i fins a les 8 h del dilluns; i els festius les 24 hores del dia.
El nou model integra del tot l’atenció domiciliària amb els circuits de l’atenció primària i, consegüentment, millora la continuïtat assistencial i la seguretat del pacient, ja que el metge que arriba al domicili té ple accés a la seva història clínica i farmacològica en el moment de la visita, fet que suposa una clara millora respecte al model anterior.
A més, per al ciutadà no implica cap canvi a l’hora de demanar assistència, ja que ha de continuar trucant al 061 CatSalut Respon. Quan hi truqui, segons el seu estat de salut, aquest servei activarà un metge a domicili o una ambulància del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), si així es requereix. El metge que s’hi desplaci podrà prescriure receptes que quedaran registrades a la història clínica compartida (HCCC) i a l’estació clínica d’atenció primària (ECAP), que és el programa d’història clínica informatitzada que comparteixen gairebé tots els equips d’atenció primària de Barcelona. Paral·lelament, els metges de família de referència rebran alertes dels pacients visitats i en podran consultar les anotacions fetes pel metge d’atenció continuada. A més, aquest professional podrà programar una visita de seguiment amb el metge de capçalera del pacient.
El centre que coordinarà el nou servei a la ciutat de Barcelona serà al CAP Manso. Però hi haurà dos punts que centralitzaran la flota de vehicles i els professionals: el CUAP Manso i el CUAP Casernes. L’ICS ja és el proveïdor principal de l’atenció continuada a domicili a tot Catalunya, de manera que la nova mesura representa una millora en l’equitat territorial.
L’atenció continuada i urgent a Catalunya
El sistema sanitari públic disposa de diversos recursos on el ciutadà pot adreçar-se en cas de trobar-se davant d’una urgència mèdica:
- Alguns CAP ofereixen atenció continuada les 24 hores del dia per garantir la continuïtat assistencial de determinats tractaments i per atendre urgències. La resta de CAP tenen un centre de referència on es pot rebre atenció continuada fora de l’horari habitual.
- Davant d’una urgència mèdica, el telèfon de CatSalut Respon 061 orientarà la persona malalta sobre el recurs més adequat.
- En cas d’emergència greu, cal trucar al telèfon 112 i es pot anar a qualsevol centre de la xarxa hospitalària d’utilització pública.