PARLEM-NE
Efímers23/04/2014

Llibertat per als llibres

i
Josep M. Espinàs

HI HA UNA FORTA tendència a dictaminar què s’ha de llegir i què no s’ha de llegir. Aquesta tria l’acostumen a fer els qui tenen un criteri exigent, i sovint exclusivista, de la lectura.

És una actitud que es manifesta en molts camps, perquè sembla que ens agrada la disjuntiva: això o allò. I un cop hem optat per un criteri, la tendència a condemnar els qui no el comparteixen sembla, lamentablement, inevitable.

Potser perquè, ja d’adolescent, vaig ser un lector irregular, espontani, gens instruït sobre què estava bé i què estava malament llegir, em costa admetre que hi ha uns llibres indispensables. Em sembla que Oscar Wilde, sovint provocatiu però també lúcid, tenia raó quan deia: “És absurd tenir una norma sobre allò que s’ha de llegir i allò que no. Més de la meitat de la cultura intel·lectual moderna depèn d’allò que no s’havia de llegir”.

Cargando
No hay anuncios

La llibertat de lectura és com la llibertat estètica. O com la d’escoltar una música entre totes les músiques. Al capdavall, els orígens de la paraula cultura són ben explicatius. En temps antics, llegir tenia el significat de collir, i més encara: equivalia a escollir. ¿Escollir pel gust propi o per identificar-se amb la tria que ha fet un altre?

Hi ha llibres que han aconseguit ser els preferits per uns entesos, que han aplicat a la lectura uns criteris perfectament vàlids de valoració. Però la lectura està a les mans de tothom, afortunadament, i ja no és el privilegi d’una minoria civil o eclesiàstica. El llibre pot ser un plaer o una medicina. O tot alhora.

Cargando
No hay anuncios

Els llibres que agraden a tothom fan pudor, va dir Nietzsche. Aquests radicals són els antilectors.