ARA ENS EN SORTIM
Diumenge Ara Tu 09/02/2014

"Vull poder ajudar els meus fills a fer els deures perquè no els passi com a mi"

Dani Revenga
3 min

"No vaig acabar l'escola perquè els meus pares treballaven al camp, viatjàvem molt i ens faltaven mitjans. I tampoc hi vèiem la utilitat..." Ho diu el Mariano, un dels alumnes del curs de graduat escolar del CEIP Mediterrani, del barri de Campclar, a Tarragona. Aquest centre ha començat un programa pioner a Catalunya adreçat als pares dels seus alumnes, que han tornat a les aules després d'haver-les abandonat fa anys sense obtenir-hi cap títol. Amb 36 anys i a l'atur, el Mariano té assumit que ara, "sense estudis, és impossible trobar feina". Per això, a banda de millorar les seves opcions al mercat laboral, vol "poder ajudar els seus fills a fer els deures". "Perquè no els passi el mateix que a mi", diu. Un altre dels alumnes, el José, de 32 anys, reconeix que és molt important que algú els motivi i els faci cas. "I aquí ho fan", diu. "Quan una cosa la vols fer per tu mateix, és més fàcil que te'n surtis". Més complex és el cas de l'Emília, de 35 anys. Ella es va arribar a treure el títol d'auxiliar administrativa sentint-se "l'ovella negra de la família", que no volia que estudiés. Va aparcar els estudis, sense arribar a exercir, quan es va casar i va formar una família. Ara vol acabar l'ESO per poder treballar, servir d'exemple als seus fills i "contribuir a canviar consciències".

El responsable del grup, Jordi Prieto, explica que "són alumnes molt motivats". A molts els van ensenyar que si aprenien un ofici mai els faltaria feina, però aquest paradigma ha canviat, i ara entenen que els cal formació". Prieto afegeix que tots "tenen la inquietud d'estar preparats per ajudar els seus fills" i saben que "difícilment podran pagar classes de repàs i no volen que els seus fills s'encallin en el sistema educatiu".

Maite Minguillón, directora del centre, té molt clar que el programa també té un retorn directe en els fills. "Els pares que hi participen estudien matemàtiques, llengües, coneixement del medi... i els seus fills també. Quan arriben a casa en parlen i fan els deures plegats. Es retroalimenten...", explica Minguillon. Tècnicament, el que està creant aquest centre en el seu entorn s'anomena comunitat d'aprenentatge, i es pot definir com l'ambient social propici perquè la tasca educativa de l'escola arreli. "En un barri benestant, amb pares amb nivells formatius alts, l'entorn social és un estímul i un suport molt important per a l'educació. En zones com la nostra passa tot el contrari, per això havíem de buscar fórmules diferents per millorar els resultats escolars del nostre alumnat, que eren molt dolents", reflexiona la directora.

Després d'haver provat sort amb diverses metodologies, l'equip docent va apostar per aquestes comunitats d'aprenentatge, seguint les recomanacions i l'assessorament d'un equip d'investigadors de la Facultat de Pedagogia de la URV. La metodologia, que segueix pautes de la Comissió Europea, es basa a obrir el centre a l'entorn social dels alumnes buscant la màxima implicació dels pares. Campclar és un barri ubicat a tocar d'una zona industrial de Tarragona i hi predominen les classes populars, amb algunes zones que viuen en la marginalitat més extrema. És el cas de l'àrea d'influència del CEIP Mediterrani. Amb més d'un 80% d'alumnes d'ètnia gitana, amb uns pares que estan gairebé tots a l'atur o amb feines molt esporàdiques i uns nivells de formació molt baixos, l'ambient és un caldo de cultiu per al fracàs escolar.

L'escola reflecteix l'entorn

La directora del centre té clar que l'escola és un reflex del barri: "Teníem uns nivells d'absentisme molt elevats i, com a conseqüència, uns resultats acadèmics molt baixos, però amb molta feina ho estem corregint". Minguillon defensa que "per aplicar programes com aquest calen els millors mestres". I explica: "Primer, perquè han de ser molt forts psicològicament per resistir la lluita diària. Però també perquè aquí no n'hi ha prou explicant bé els continguts. Has de saber també persuadir l'entorn i implicar-lo, perquè si no, el que fas a l'aula no servirà".

L'interès de l'entorn per l'experiment creix. Una tercera part de les famílies fan el curs de graduat escolar. Alguns, a més, fan classes de reforç d'anglès o, en el cas dels estrangers, de castellà. La directora és optimista: "Quan aquesta primera fornada es tregui el títol, hi haurà un efecte dominó, sobretot si n'hi ha que troben feina".

stats