Barcelona

Barcelona i el Port pacten suprimir dues terminals de creuers

La infraestructura compensarà la pèrdua amb una estació nova amb més capacitat

BarcelonaEl govern de Jaume Collboni ha tancat aquest dijous una de les carpetes més complicades que tenia sobre la taula. L'Ajuntament de Barcelona i el Port han arribat a un acord per reduir de 7 a 5 les terminals de creuers a la ciutat en els pròxims cinc anys. Les dues institucions han signat un nou protocol que preveu l'enderroc de les actuals terminals A, B i C del port a canvi de construir en aquesta última una nova estació més gran amb capacitat fins a 7.000 passatgers a la vegada. Fins ara aquestes tres terminals tenien una capacitat màxima en conjunt de 12.800 passatgers alhora, 5.800 més dels que tindrà la nova estació.

Les terminals de creuers al Port de Barcelona
Cargando
No hay anuncios

En una roda de premsa al costat del president del Port, José Alberto Carbonell, l'alcalde de Barcelona ha celebrat que "per primera vegada en la història es posa límit al creixement dels creuers" a Barcelona. Amb la ciutat encadenant rècords de creueristes –l'any 2024 van ser 3,6 milions–, Collboni i Carbonell han evitat fer pronòstics de quina xifra de passatgers acollirà el port l'any 2030, un cop s'hagi acabat la reducció de les terminals. L'alcalde sí que ha remarcat que en total la infraestructura perdrà un 16% de capacitat.

Els càlculs de l'Ajuntament preveuen que amb el nou protocol l'any 2030 la capacitat màxima del port si totes les terminals treballessin a ple rendiment seria de 31.000 creueristes en un mateix moment, mentre que sense la reducció d'estacions aquesta xifra creixeria fins als 37.000. Collboni ha volgut subratllar que la ciutadania no notarà un efecte immediat d'aquest anunci, però ha insistit que la decisió de reduir la infraestructura "és obvi" que suposarà que al final passin menys creueristes per la ciutat i acabar amb la dinàmica actual, en què des del 2018 el trànsit de passatgers ha crescut un 20%. Per això, ha agraït a Carbonell "l'esforç de comprensió que fa amb la ciutat".

Cargando
No hay anuncios

L'acord signat aquest dijous també estableix que la futura terminal C serà pública –la resta són privades–, cosa que permetrà incidir en el tipus d'oferta que s'hi ofereix. Carbonell ha explicat que en la línia d'atraure el tipus d'oferta que es vol, es prioritzaran eñs creuers que tinguin Barcelona com a port base, així com els vaixells petits, que porten menys creueristes al mateix temps. El president del Port ha defensat que aquesta estratègia ha d'ajudar a reduir el percentatge de creuers que només fan estades molt curtes a la ciutat, tot i que ha admès que "Barcelona no és Miami" i que, per tant, no pot aspirar a un 100% de creuers de port base.

Cargando
No hay anuncios

Feia més d'un any que l'Ajuntament de Barcelona i el Port negociaven aquest nou protocol amb l'objectiu de reduir l'impacte que els creueristes tenen sobre la ciutat. Durant la negociació de les ordenances fiscals del 2025, el govern municipal va pactar amb Barcelona en Comú l'abast d'aquesta reducció, amb el compromís de tancar dues terminals de creuers.

El calendari

Amb l'anunci del nou conveni, comença el compte enrere per a una transformació del port que en canviarà decisivament la configuració. La previsió del nou protocol és enderrocar la terminal C a finals del 2026 i que durant el 2027 ja comenci a construir-se la nova estació. L'objectiu és que ja pugui començar a funcionar a mig gas el 2028, quan es procedirà a l'enderroc de les terminals A i B. Però no serà fins al 2030 que la nova estació estarà plenament operativa i preparada per acollir 7.000 creueristes alhora. La reordenació d'aquesta part del moll Adossat anirà acompanyada de la rehabilitació del tram de 610 metres que deixaran lliures la terminal A i B, un espai que s'aprofitarà també per instal·lar nous sistemes per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica.

Cargando
No hay anuncios

Tot això anirà acompanyat de canvis que encara estan pendents de l'anterior protocol, signat el 2018 pel govern d'Ada Colau amb el Port. A finals del 2026 es tancarà també la terminal del moll de Barcelona Sud –la més propera a la trama urbana–, i durant la primavera del 2027 està previst que s'estreni la nova terminal G, que gestionarà Caribbean Group.

Canvis en la mobilitat

En la línia d'atenuar l'impacte dels creueristes sobre la ciutat, el conveni signat per l'Ajuntament i el Port també inclou un pla de millores de mobilitat a la zona. En aquest aspecte hi han de jugar un paper clau el desdoblament del pont Porta d'Europa –que connecta el moll Adossat amb la façana litoral–, que incorporarà un vial per a bicicletes i vianants, però sobretot l'impuls a un projecte que fa temps que la ciutat té entre mans: la creació d'un passeig que connecti a peu, en bicicleta i en transport públic les Drassanes i la Marina del Prat Vermell.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta nova avinguda ha de facilitar la connexió entre els barris a banda i banda de la muntanya de Montjuïc, però també oferir una alternativa als fluxos de passatgers, que tindrien un accés a la ciutat també pel cantó sud i ajudarien a destensar la plaça de la Carbonera, que actualment absorbeix pràcticament tota aquesta mobilitat. Tot el projecte –les noves terminals, la millora de les instal·lacions i les transformacions urbanístiques– suposarà una inversió publicoprivada al port de Barcelona de 185 milions d’euros.