Mobilitat

El Bicing es multiplica enmig de l’amenaça d’una vaga indefinida

El servei arribarà a les 8.000 bicicletes i les 593 estacions durant el 2024

BarcelonaDes que es va estrenar el 22 de març de 2007, el Bicing no ha parat de créixer. Les últimes dades de l’Ajuntament parlen de 147.000 abonats al servei i una mitjana de més de 60.000 viatges diaris, les xifres més altes fins ara. Per donar resposta a aquest ascens continuat, l’Ajuntament ha anunciat aquest dissabte que durant el proper any el Bicing ampliarà la seva flota amb 1.000 bicicletes elèctriques més i 74 noves estacions, fet que deixarà el servei amb 8.000 bicicletes –5.000 de les quals elèctriques– i 593 estacions. Una aposta que, tanmateix, arriba en un context complicat. Les queixes dels usuaris segueixen disparades i els treballadors mantenen la convocatòria d’una vaga indefinida des d’aquest dimarts, que pot posar en risc la mobilitat a la ciutat. Setze anys després de l’estrena del Bicing, es pot dir que Barcelona pedala més que mai, però no que el servei vagi precisament sobre rodes.

Les xifres del Bicing
Cargando
No hay anuncios

Només cal llançar una pregunta a l’aire sobre el Bicing entre la família, els amics, o els companys de feina per poder recollir de primera mà un extensíssim inventari de queixes: frens que no funcionen, rodes en mal estat, bicicletes elèctriques espatllades i estacions sempre buides o constantment col·lapsades. Des de CGT, el sindicat majoritari en el servei, s’admeten aquestes problemàtiques. “Hi ha moltíssimes bicicletes inoperatives”, apunten. Subratllen també que n’hi ha d’espatllades que continuen circulant, sobretot des que hi ha el nou sistema que només considera espatllada una bicicleta quan tres usuaris han avisat d’un problema.

Per intentar pal·liar aquests inconvenients, l’Ajuntament ha treballat en els últims mesos en un pla de mesures que ha comportat la renovació dels frens de 4.887 bicicletes, però que té el punt de mira a optimitzar el procés de recàrrega de les bateries de les bicicletes elèctriques perquè sigui més àgil. Ara calen més de dues hores perquè la bateria arribi al 80%. També es treballa a millorar l’aplicació SMOU perquè la radiografia de bicicletes disponibles sigui més precisa que actualment. Unes mesures a les quals ara, tal com ha anunciat la tinent d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, s’afegeix l’aportació durant el 2024 de 1.000 bicicletes elèctriques més i fins a 74 estacions. Un reforç que, apunten des de l’Ajuntament, ha de contribuir a millorar el servei perquè permetrà que hi hagi més bicicletes en circulació i traurà pressió als tallers de reparació.

Cargando
No hay anuncios

“Aquest és un govern absolutament compromès amb l’ús de la bicicleta a la ciutat”, ha dit Bonet, que ha celebrat l’increment d’estacions i ha explicat que les primeres que s’instal·laran seran les 8 que es faran a Montjuïc per facilitar-ne l’accés ara que, amb el trasllat del Barça a l’Estadi Olímpic, hi ha més afluència a la muntanya. A més, es reforçaran les estacions allà on hi ha més demanda –principalment Eixample i Sant Martí– i se’n faran de noves a barris com Montbau, Sant Genís dels Agudells, la Marina del Prat Vermell i Can Caralleu.

Millores salarials i de personal

L’anunci de Bonet arriba en un moment delicat per al Bicing, ja que els treballadors tenen convocada una vaga indefinida a partir de dimarts. Les dues primeres reunions de mediació han fracassat, però dilluns encara hi haurà un altre intent. Els treballadors denuncien que el servei creix, però no la plantilla ni els sous –155 treballadors que cobren entre 19.000 i 20.500 euros–, i reclamen a Pedalem BCN, l’empresa que des de 2019 gestiona el servei per a l'Ajuntament, que el nou conveni col·lectiu per als propers cinc anys hi posi solució, incrementant sous però també personal.