Mobilitat

El cotxe ja suposa menys d'un 20% dels desplaçaments a Barcelona

El transport públic se situa en nivells prepandèmia

3 min
L’avinguda Diagonal plena de cotxes, amb una filera d’autobusos i la plaça del Cinc d’Oros al fons.

BarcelonaEl vehicle privat cada cop té menys pes en els desplaçaments que es fan a Barcelona. Segons les dades fetes públiques aquest dijous per l'Ajuntament, el 2023 va ser el primer any en què els viatges en moto i cotxes privats van suposar menys d'un 20% del total de desplaçaments diaris que es van fer a la ciutat. En concret, només el 19,9% dels desplaçaments es van fer en vehicle privat, mentre que un 42,1% es van fer a peu, un 34,2% en transport públic i un 3,8% en bicicleta o vehicles de mobilitat personal com ara patinets.

Evolució dels tipus de desplaçament a Barcelona
Repartiment modal anual en percentatge

Tot plegat s'ha produït en un context d'increment general dels desplaçaments. Segons les dades del consistori, l'any passat es van fer un total de 8.454.122 desplaçaments diaris a la ciutat, un 8% més que l’any anterior. Aquest increment és conseqüència principalment del creixement del transport públic, que augmenta en 430.000 viatges diaris respecte al 2022 i se situa en nivells prepandèmia. Pel que fa a la tipologia dels desplaçaments diaris que es fan a la ciutat, un 72,8% són interns i la resta els fan persones que entren o surten de la capital.

Les dades les ha presentat aquest dijous la primera tinent d'alcalde, Laia Bonet, durant la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat Urbana (PMU), un fòrum amb més de 80 entitats vinculades a la mobilitat. En declaracions als mitjans, Bonet ha defensat que les dades demostren que l'Ajuntament "va en la bona direcció", però ha subratllat que cal "seguir treballant en aquest sentit, reforçant la mobilitat sostenible".

Aquest any s'ha fet un canvi també de la metodologia de càlcul d'aquests desplaçaments i s'ha acostat al sistema de l’ATM, que dona més pes a les validacions reals del transport públic que a les enquestes que es fan servir habitualment per dur a terme el càlcul. Per tal de poder mantenir la comparativa, l'Ajuntament ha adaptat també les xifres dels anys anteriors a aquest nou sistema.

Objectiu assolit

Amb les dades fetes públiques aquest dijous, Barcelona compleix un any abans l'objectiu que es va fixar en l'últim Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de situar per sota del 20% el transport privat. De fet, durant la reunió d'aquest dijous s'ha anunciat que comencen els treballs per elaborar el nou PMU 2025-2030, que tindrà tres línies estratègiques principals: establir un model de mobilitat en superfície segur, eficient i sostenible; assolir un sistema de transport públic que capti més viatgers del vehicle privat, i reduir la dependència del cotxe o la moto.

D’acord amb aquestes línies es vol avançar, des del consens, per ampliar i protegir l’espai públic destinat als vianants; configurar un nou model de gestió viària a escala global de ciutat prioritzant els mitjans més sostenibles; realitzar un salt qualitatiu en el nivell d’accessibilitat del transport públic i la mobilitat activa d’escala metropolitana; millorar l’eficiència i la fiabilitat del servei de transport públic d’alta capacitat, i implantar mesures dirigides tant a reduir l’impacte com l’ús del vehicle privat motoritzat garantint l’equitat social.

Una nova eina per a la ciutadania

L'altra gran novetat de la reunió ha estat l'anunci de la posada en marxa d'una nova pàgina web que posarà a disposició de tota la ciutadania les principals dades bàsiques de mobilitat de la ciutat. Anteriorment, s’editava un document anual on es feia el recull d’aquesta informació, però a partir d’ara els diferents indicadors es podran consultar directament en un nou web de mobilitat. Aquesta pàgina s’actualitzarà periòdicament amb les diferents dades que es recullen des dels serveis de mobilitat, de forma que la ciutadania pugui disposar sempre de les dades més actualitzades de què disposa l’Ajuntament de Barcelona.

stats