Mobilitat

Més de 4.300 voreres sense motos: Barcelona amplia els trams on està prohibit aparcar

L'Ajuntament ho vol compensar amb 700 noves places a la calçada en els entorns afectats

BarcelonaCada cop serà una mica més difícil aparcar la moto a la vorera a Barcelona. Aquest, com a mínim, és l'horitzó de l'Ajuntament, que aspira a fer que en el futur la immensa majoria de vehicles d'aquest tipus estacionin a la calçada. L'objectiu, ha explicat aquest dilluns la primera tinenta d'alcalde, Laia Bonet, és que cada cop més les voreres "siguin principalment per als vianants". Per aconseguir-ho, la regidora ha admès que cal "imprimir un canvi de cultura" en els motoristes i que de mica en mica s'abandoni la idea que amb la moto es pot anar de porta a porta. "Una etapa del viatge haurà de ser necessàriament a peu", ha subratllat.

Inscriu-te a la newsletter BarcelonaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

En aquesta estratègia, s'emmarquen algunes de les novetats de la nova ordenança de mobilitat que tot just va entrar en vigor l'1 de febrer. El text és més restrictiu pel que fa als llocs on poden aparcar motos i incorpora explícitament la prohibició als espais adjacents als estacionaments de bicicletes, als guals de vianants, als carrils bici i quan s'obstrueixi la utilització de contenidors. També als accessos d'escoles, instituts i hospitals.

Cargando
No hay anuncios

Sobre aquesta última restricció ha volgut parlar-ne específicament Bonet. Des de mitjans de febrer fins avui, ja s'han instal·lat els nous senyals de prohibit aparcar davant de 59 escoles i 12 hospitals. Abans d'acabar l'any, se n'hauran instal·lat en 245 llocs més. En total són 325 equipaments –296 escoles i 29 hospitals– on des de l'1 de febrer ja no es pot aparcar la moto a la vorera.

Amb aquestes noves prohibicions, segons dades de l'Ajuntament, Barcelona acabarà l'any amb 4.300 trams de vorera en què, per un motiu o un altre, hi haurà senyals prohibint aparcar-hi la moto. D'aquests, 1.000 s'hauran estrenat durant aquest mandat. Una xifra a la qual cal sumar tots els carrers de plataforma única o aquells en què les voreres fan menys de tres metres d'ample i, per tant, està prohibit aparcar-hi la moto sense necessitat de posar-hi cap senyal que ho indiqui.

Cargando
No hay anuncios

Més places a la calçada

Tot plegat, un escenari que evidencia que cada cop serà més difícil aparcar la moto sobre la vorera a la ciutat. Per compensar-ho, Bonet ha explicat que s'estan creant noves places per aparcar motos en calçada prop d'aquelles voreres on s'està prohibint l'estacionament. L'Ajuntament preveu poder-ne generar 700 de noves només en aquests entorns. El Pla de Mobilitat Urbana, de fet, preveu que abans del 2030 s'hagin creat 40.000 places per a motos a la calçada noves. Bonet ha apuntat també que la xarxa de pàrquings de la ciutat ha de ser una aliada en aquesta cursa per treure les motos de la vorera.

Cargando
No hay anuncios

Per fer pedagogia entre els motoristes, l'Ajuntament encara mantindrà uns dies en marxa la campanya informativa que ja fa temps que va engegar per explicar els canvis en l'ordenança de mobilitat. A més, la Guàrdia Urbana continuarà imposant denúncies allà on hi hagi infraccions. En els mesos de gener i febrer, es van incoar 717 denúncies per motos mal aparcades a la vorera, mentre que l'any 2024 en total se'n van posar 4.152. Les multes oscil·len entre els 50 i els 100 euros.