Barcelona

El pla de Barcelona perquè veïns i turistes del Parc Güell facin les paus

Els residents veuen insuficients les mesures de l’Ajuntament per endreçar la mobilitat a la zona

BarcelonaEl reforç del servei d'autobusos, una presència més gran de la Guàrdia Urbana i dels Agents de Mobilitat, així com la possibilitat d'accedir al parc en bicicleta durant l'horari escolar, són les principals mesures que ha presentat l'Ajuntament de Barcelona per millorar la qualitat de vida dels veïns als voltants del Parc Güell. La primera tinenta d'alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha explicat que aquestes accions responen a les “propostes i demandes veïnals” davant la situació crítica que la comunitat trasllada per la massificació del seu barri.

Inscriu-te a la newsletter BarcelonaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Entre les mesures més immediates destaca la reordenació de la parada de taxis a la carretera del Carmel, una via que els veïns qualifiquen d'"intransitable" i que s'ha convertit en una font de conflictes continuats. A la tardor la parada es traslladarà a la plataforma d'autocars situada just al davant, amb l'objectiu de millorar la fluïdesa del trànsit i reduir les conductes indegudes.

Cargando
No hay anuncios

Actualment l'acumulació de vehicles turístics al barri impossibilita que els transports puguin fer un recorregut en un horari normal, no només per la densitat del trànsit, sinó per les imprudències que, diuen, han d'esquivar contínuament. Atès que aquesta mesura requereix una reorganització de l'espai, mentrestant i de forma provisional, la baixada de passatgers dels taxis es farà dins de la plataforma, i la pujada es mantindrà a la parada actual de la carretera del Carmel.

Per reforçar la vigilància i la informació, des de finals de juny la Guàrdia Urbana manté una presència activa a la zona, que pròximament es veurà ampliada amb la incorporació d'agents cívics. Aquests agents tindran la responsabilitat d'informar sobre les normes d'ús de la plataforma de taxis i de mediar per minimitzar els conflictes a les quatre parades amb més afluència: Praga/Ronda Guinardó, Carmel/Plaça Josefina Torrents, Gran de Gràcia/Lesseps i al CAP Larrard. Aquesta era, de fet, una prioritat dels usuaris, ja que demanaven prioritzar la mobilitat dels veïns que han d'accedir als seus domicilis a la dels turistes.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, una altra de les queixes més repetides entre els veïns és la falta d'autobusos. La tinenta Bonet ha anunciat el reforç del servei, especialment a la línia V19, que ja compta amb més vehicles en circulació durant els dies laborables i els caps de setmana. Segons dades municipals, aquesta mesura, que es va començar a implementar des de Setmana Santa, ha permès reduir un 43% les alertes per excés de passatgers, alhora que s'ha incrementat un 30% el nombre d'usuaris.

Expropiació de dos edificis

Una altra de les novetats anunciades per Bonet és la possibilitat que la comunitat educativa i els veïns puguin accedir en bicicleta al Parc Güell durant l'horari escolar. L'autorització serà vigent de 7 h a 9 h i de 20 h a 22 h, així com en els horaris d'entrada i sortida d'activitats escolars. La circulació dins del parc respectarà els límits de velocitat i la prioritat dels vianants establerts a l'ordenança.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a les entrades d'accés al parc, Bonet ha assenyalat la implementació, des de l'1 de juliol, d'entrades nominals i intransferibles. Aquesta mesura, que ja s'aplica en altres monuments de gran afluència, té com a objectiu reforçar la venda oficial i permetrà informar directament els visitants de qualsevol imprevist que pugui sorgir, com ara el tancament del parc per motius de força major. Totes aquestes accions "no són una foto fixa", ha conclòs Bonet, i ha destacat que és una qüestió –la convivència entre veïns i turistes– en la qual estan treballant des de l'inici del mandat.

Finalment, l'Ajuntament ha iniciat l'expropiació de dos edificis emblemàtics entorn del parc, la Casa Miranda i la Casa Trias, que formen part d'un pla que inclou la rehabilitació i l'obertura dels Jardins de la Font del Carbó. La previsió és poder començar les obres durant el primer trimestre del 2026, amb una durada estimada de dos anys i un pressupost de 3,6 milions d'euros.

Cargando
No hay anuncios

Els veïns exigeixen mesures

Tot i que en els últims deu anys s'ha reduït de 9 milions a 4,5 milions el nombre de visitants anuals, “cap barri pot suportar aquesta quantitat de visitants anuals”, declara un veí, membre del consell veïnal del Turó de la Rovira, que insisteix en la necessitat de reduir a la meitat la venda d'entrades al parc. A més, fonts veïnals asseguren que el foment del transport públic per part del turisme “acaba perjudicant directament els barcelonins” a causa de la saturació de les línies.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, i si bé els veïns valoren positivament l'expropiació de la Casa Miranda, ja que la veuen com una oportunitat per dotar el veïnat d'un espai propi, també temen que la Casa Trias es converteixi en un museu que atregui encara més visitants a un barri ja “saturat”. Per tant, proposen que els tres milions d'euros previstos per a aquesta actuació es destinin a millorar les condicions laborals del personal que treballa al Parc Güell.