Drets socials
Societat 25/01/2024

Els bots organitzats que "estigmatitzen i humilien" el col·lectiu LGTBI+ a les xarxes

La majoria d'aquests discursos d'odi provenen de comptes potencialment falsos

ARA
2 min
Un usuari de Twitter consultant el mòbil.

BarcelonaActualment existeixen "estratègies organitzades" a la xarxa social X per "estigmatitzar i humiliar" les persones LGTBI+, unes campanyes que la xarxa social "permet amb completa impunitat". A més, una part important d'aquests discursos d'odi provenen de comptes potencialment falsos. Així ho revela l'estudi Discursos de odio en Twitter, realitzat per l'agència 40dB, i que ha presentat el secretari d'Organització de la Federació Estatal LGTBI+, Ignacio Paredero, aquest dijous. "Avui dia, en aquesta xarxa social no existeix cap eina de control de bots, i això deixa les persones que pertanyen a grups en situació de vulnerabilitat completament exposades i indefenses davant de possibles campanyes d'assenyalament", ha denunciat Paredero.

L'informe ha analitzat 1.356.641 missatges publicats sobre el col·lectiu LGTBI+ entre el 17 de juny i el 20 de juliol de l'any passat, un període que coincideix amb les eleccions generals del 23J i la celebració de l'Orgull. Això ha permès distingir dos grups principals: d'una banda, el que dona suport al col·lectiu (86%) i, de l'altra, molt més minoritari (14%), el que s'oposa a la celebració de l'Orgull i la llei trans.

Darrere d'aquestes publicacions estigmatitzadores, la investigació ha detectat dues "subcomunitats": el "feminisme trans-excloent" o "TERF" –usuaris que es defineixen com a feministes i que s'oposen a la inclusió de les dones trans en la lluita per la igualtat de gènere– i l'extrema dreta. En tots dos casos s'han detectat grups amb capacitat per tenir quantitats significatives de comptes fraudulents.

Indicis de comptes fraudulents

L'estudi s'ha basat en l'anàlisi dels noms dels usuaris que van publicar missatges ofensius contra el col·lectiu. Entre aquests s'ha detectat una prevalença majoritària de perfils ficticis (amb noms no registrats a l'Institut Nacional d'Estadística) en comparació amb la resta de publicacions de X. Presenten aquesta mena de noms el 53,9% de perfils en el cas del "feminisme trans-excloent" i el 51,7% en el de l'extrema dreta, davant del 43% dels perfils generals d'aquesta xarxa social. També és sospitós que en aquests comptes hi ha un percentatge més elevat de "comptes matrícula", és a dir, aquells que no han modificat el nom que X els va atorgar aleatòriament quan es van crear. El 7,4% (extrema dreta) i el 4,6% ("feminisme trans-excloent") dels perfils d'aquests grups són d'aquest tipus, davant de l'1,9% del total.

Alhora, l'estudi revela que aquests perfils es van crear el 2021 a un ritme molt superior al de la resta de comptes de la xarxa social i que tenen una mitjana de publicacions diàries molt elevada: 16 (extrema dreta) i 13,2 ("feminisme trans-excloent") enfront del 5,4 dels usuaris generals. Segons aquesta anàlisi, totes aquestes característiques són indicis que molts d'aquests perfils podrien ser potencialment fraudulents i tractar-se de bots o comptes professionals dedicats a fer campanyes de desprestigi.

La presidenta de FELGTBI+, Uge Sangil, ha reivindicat "amb urgència" un pacte d'estat contra els discursos d'odi que inclogui mesures de prevenció i d'erradicació de l'odi en xarxes socials. "Aquest odi el pateixen persones reals, amb noms i cognoms, que paguen les conseqüències diàriament en forma de discriminacions i violències en el seu treball, al carrer i fins i tot, a vegades, en la seva família. Els discursos d'odi són l'origen dels delictes d'odi, prenguem mesures ja", ha exigit.

stats