TRANSPORT

El calvari d’agafar un tren de Rodalies a Granollers

Els viatgers han de superar 132 graons fins a l’andana o anar a una altra estació si tenen mobilitat reduïda

Xavi Segura
16/06/2017

GranollersUna estructura faraònica de 132 graons complica la vida als viatgers de l’estació de Granollers Centre aquests dies. Arribar a l’andana central és una cursa d’obstacles per a les 10.000 persones que cada dia passen per l’estació, per la qual circulen les línies R2, R8 i R11 de Rodalies. El motiu d’aquesta estructura metàl·lica provisional que creua per sobre la catenària són les obres que Renfe està fent per millorar l’accessibilitat a les instal·lacions.

Les obres estan provocant molts maldecaps als usuaris perquè han comportat el tall temporal del pas inferior i el tancament definitiu d’un pas a nivell per on fins ara creuaven la majoria de persones per accedir a les andanes i evitar les escales. Però el que més ha indignat els viatgers és la instal·lació temporal des del mes de març d’una passarel·la molt alta com a única opció per accedir a les andanes centrals mentre durin les obres.

Cargando
No hay anuncios

La nova estructura té 66 esglaons per pujar i 66 per baixar. Això complica -i molt- l’accés a l’estació, sobretot a persones amb problemes de mobilitat, gent gran, pares i mares amb cotxets o persones que carreguen les bicicletes al tren. “Això és pitjor que Port Aventura”, assegura Míriam Barco, una dona que triga “una bona estona” a poder accedir a l’andana amb els seus dos fills. “Tinc vertigen i això és un malson”, afirma un cop pujades les escales Carolina Garcia, una usuària d’aquesta estació des de fa 9 anys que assegura que està “esgotada”.

Cada cop que arriba un tren a l’estació en hora punta, la gran afluència de gent fa trontollar tota la passarel·la. “Tinc la sensació que l’estructura és poc estable, perquè tremola molt, i en dies de pluja és terrorífic creuar-la”, afegeix Garcia.

Cargando
No hay anuncios

Solidaritat entre els usuaris

Una de les imatges més habituals a l’estació és la de gent ajudant altres persones que van carregades o que tenen problemes de mobilitat. “Una companya meva va amb el cotxet del seu fill i si ha d’agafar el tren hem de quedar per ajudar-la”, afirma Mar Girbau. “És impossible accedir a les vies si vas carregat, això és una vergonya”, explica amb la cara suada Sílvia Moreno, que acaba d’ajudar una dona amb el seu fill petit, que acaba d’arribar a Granollers amb tres maletes. Mentrestant, una parella arriba a l’estació per agafar un tren cap a l’aeroport i va amb dues maletes grans de viatge. “Haurem de fer una mica de músculs”, diuen amb desconcert després de corroborar amb un agent de vigilància que hauran de creuar la passarel·la amb tot el pes.

Cargando
No hay anuncios

Renfe ha incrementat el nombre d’agents de vigilància a l’estació durant les obres, però per llei no poden ajudar cap usuari a pujar les escales. De fet, per megafonia s’anuncia constantment que les persones amb problemes de mobilitat s’han de dirigir a l’estació de Les Franqueses, però no hi ha cap transport llançadora d’enllaç habilitat. Durant el matí un tren fa parada durant molts minuts entre l’andana principal i les centrals, cosa que els usuaris aprofiten per creuar a través del tren per evitar pujar l’estructura. “Sempre que puc aprofito aquest tren perquè no vull creuar la passarel·la”, afirma Javier Batista. “Perdo 5 minuts cada dia utilitzant les escales i amb aquesta calor és dur”, assegura Javier Giménez, que ve cada dia des de Castelldefels en tren carregant la seva bicicleta als braços.

Justificacions i disculpes

Cargando
No hay anuncios

Renfe insisteix que aquesta mesura és temporal i que les obres serviran per fer 100% accessible una estació que fins ara no estava adaptada. “Demanem disculpes pels inconvenients però demanem als viatgers que entenguin que quan es fan obres sempre es generen molèsties”, afirma el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona. En aquest sentit, Carmona respon a les queixes pel tancament del pas a nivell i recorda que mai ha estat habilitat. “Creuar aquell pas era com si abans no paguessis a Hisenda i ara de cop ho has de fer”, assegura Carmona.

El portaveu de la companyia afirma que no es pot habilitar un pas per a persones amb problemes de mobilitat durant les obres perquè “no es pot garantir la seva seguretat”, i defensa l’altura de la passarel·la provisional perquè s’ha de superar la catenària. Les obres, que van començar amb 3 mesos de retard, finalitzaran a finals d’estiu amb la instal·lació, entre altres elements, de tres ascensors.

Cargando
No hay anuncios

Els veïns de Granollers organitzen cada dilluns al vespre una protesta a l’entrada de l’estació per demanar a Renfe solucions mentre duri aquesta situació. “Demanem que s’habiliti un pas arran de via per a persones amb problemes de mobilitat i que els agents el regulin”, explica el portaveu de la plataforma STOP Discriminació Granollers Centre, Raul Bélez.