TORNADA A L’ESCOLA
Societat05/09/2020

El nou curs escolar, entre la por de tornar i el cost social de no fer-ho

La comunitat educativa reclama prioritzar els interessos emocionals i educatius dels infants

Laia Vicens

Barcelona“El més fotut per mantenir obertes les escoles no serà el virus, sinó resistir amb el cap fred el Carrusel deportivo de certes televisions, que enviaran reporters a cada escola on hi hagi un contagi”. El tuit de l’escriptor Isaac Rosa exemplifica la tensió que marcarà aquest curs 2020-21: el risc sanitari de contagiar-se a l’escola, que hi és i és normal que espanti, i l’enorme cost educatiu i social de no obrir els centres. Perquè dilluns 14 farà sis mesos i un dia que els més d’1,3 milions d’alumnes catalans no van a escola i no veuen els companys de classe. Lluny, massa lluny, queden les dues setmanes de tancament que es van decretar al març, quan Catalunya tenia poc més de 300 contagiats.

Tot i l’enorme esforç de la majoria de claustres i direccions, els tres mesos de docència telemàtica no han satisfet ni els alumnes, ni les famílies, ni els docents, ni l’administració, i ara -encara que amb matisos- el clam ja és unànime: cal reobrir els centres amb totes les mesures de seguretat i tots els recursos que facin falta. I a partir d’aquí adaptar-se al que convingui. “El pla B no existeix. És sobreviure a les condicions que ens trobem”, va admetre el ministre d’Universitats, Manuel Castells.

Cargando
No hay anuncios

“No podem anteposar els arguments sanitaris als drets dels infants”, assegura el psicòleg i educador Jaume Funes, que es pregunta: “De què els servirà no estar contagiats si no estan bé emocionalment?” De fet, Funes demana prioritzar els interessos dels menors al centre: “¿Anar a l’escola pot comportar contagis als adults? Sí. ¿I per això hem de deixar els nens a casa, fins i tot si no tenen altres oportunitats educatives i de socialització? No. El primer són els infants”.

I els petits, però també els adults, és “normal” que tinguin símptomes relacionats amb l’ansietat, com cansament, apatia, insomni o irritabilitat. “Aquests senyals s’associen a un tipus de pensament rumiatiu, que vol dir anticipar-se sempre a les situacions adverses, i això és coherent amb la situació d’incertesa que vivim”, afirma Antoni Grau, director clínic del grup ITA, experts en salut mental. Grau deixa clar que, fins i tot en aquests casos, l’objectiu ha de ser que els nens vagin a l’escola. “Els hem d’ensenyar que els adults no sempre anem perfectament bé a treballar però que igualment hi anem. Les emocions desagradables no ens han d’impedir fer el que hem de fer”, apunta. De fet, diu que deixar els fills a casa per por al contagi pot evitar un conflicte a curt termini però pot ser molt contraproduent a la llarga.

Cargando
No hay anuncios

En aquest context, Sílvia Blanch, doctora en psicologia de l’educació i professora de la UAB, recorda que mestres i professors “també s’han de cuidar”. “Han passat molta tensió i esgotament emocional i és normal tenir por. Els hem de saber acompanyar, i això no es fa amb orientacions que canvien d’un dia per l’altre”, apunta. El col·lectiu docent, acostumat a planificar escrupolosament cada curs -colònies, programació, matèries-, es veu obligat a ser flexible i a prendre decisions a correcuita. I tot i que van fent-se a la idea que el curs serà complicat, no estalvien crítiques al departament: des de peu d’aula retreuen que s’hagi canviat de plans a última hora, que no s’hagin reduït ràtios -Educació admet que el 30% de les aules a les escoles públiques tenen més de 20 alumnes- o que vagin tard enviant docents de reforç.

La incertesa, una oportunitat?

Amb tot el curs en l’aire hi ha qui fa una crida a veure-ho com una oportunitat. “Es poden fer grups més petits, una atenció més personalitzada, provar noves maneres d’organitzar-se”, proposa Blanch. Funes hi afegeix: “La realitat ens imposa treballar més enllà de les parets de l’escola, demana que els tutors observin més i parlin més amb les famílies i ens obliga a pensar què vol dir educar digitalment”.

Cargando
No hay anuncios

L’oportunitat també és educativa. “Pot servir per integrar el currículum i retallar assignatures. No podem fer l’escola que fèiem abans, però és que l’escola d’abans era inviable”, opina Funes. César Coll, catedràtic d’educació de la UB, va en la mateixa línia: “El repte d’aquest curs és, primer, restaurar l’equilibri emocional dels alumnes. I, després, fer un esforç per veure quins són els continguts imprescindibles que han d’aprendre sí o sí”, afirma, i demana no obsessionar-se amb el currículum i el temari que no es va poder fer el curs passat. Tot plegat perquè ni els entrebancs ni la por al contagi han de frenar la reobertura: “Cal tornar, per molt problemàtic que sigui”.