Desallotjament a Salt: un dia convuls per a la PAH
Els Mossos buiden el bloc ocupat i detenen la portaveu de la plataforma a Girona per uns fet aliens
Salt.El bloc de Salt, que durant més de vuit mesos s'havia convertit en l'emblema de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) de Girona, va ser finalment desallotjat ahir. La possibilitat existia des que el 27 de novembre el jutjat número 3 de Girona havia aixecat la suspensió cautelar de desallotjament. Minuts abans de dos quarts de nou del matí, un dispositiu de més de cent agents dels Mossos d'Esquadra va encerclar l'illa de l'edifici. Poc després començava el desallotjament, que va durar mitja hora i que es va dur a terme sense que els residents oposessin resistència. Els agents hi van trobar 12 persones, entre les quals hi havia un menor d'uns quatre anys. "Jo vaig ser l'última de sortir. Anava fent temps i assegurant-me que no quedava ningú a dins, i els mossos no em van deixar sola ni un moment", deia Engràcia Casellas, molt afectada.
Entre residents, exresidents, membres i simpatitzants de la PAH hi regnava ahir un sentiment d'impotència i ràbia. Mentre el cordó policial no permetia acostar-se al bloc, a l'hort de davant, asseguda en un matalàs i desconsolada, hi havia Doris Pérez, una resident que fa un parell de setmanes havia participat en l'obra de teatre comunitari Migranland, que Àlex Rigola va portar al Temporada Alta. Quan a mig matí els mossos van fer un pas enrere i van limitar l'anell de seguretat a l'edifici, desenes de persones van treure una tanca i van anar a l'hort.
Allà es van produir els únics moments de tensió, quan unes persones van increpar els mossos, que van acabar identificant i denunciant tres persones per insults a l'autoritat. Abans, un manyà havia canviat el pany de l'edifici i al migdia uns operaris van tallar el subministrament d'aigua. Segons l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (AHC), totes les famílies del bloc ja han pogut passar la nit en algun lloc. Cinc famílies ja tenien les claus d'altres pisos, una sisena hi va renunciar i a dues més se'ls estan buscant habitatges adequats, ja que per diverses raons no poden viure en els pisos que se'ls havia trobat.
Versions contradictòries
Les set famílies restants, segons l'AHC, no són casos de la Mesa d'Emergència, ja que tenen on anar a viure i no vénen de cap desnonament. L'AHC diu que la família reallotjada que té el lloguer més alt paga 50 euros mensuals. Aquesta versió no coincideix amb la de la PAH de Girona, que afirma que hi ha nou famílies del bloc que no tenen on anar. Segons la portaveu, Marta Afuera, ahir va ser un dia trist. "Avui s'han defensat els interessos de la Sareb, no de les persones", va assegurar, i va reclamar "el dret a decidir a viure dignament". I, desvinculat del desallotjament, els Mossos van detenir ahir Afuera durant un parell d'hores perquè prestés declaració per una denúncia contra ella interposada el 8 de desembre per una altra membre de la PAH, que l'acusa de coaccions, d'entrar en un habitatge aliè, lesions i furt.
Pressió per atendre les persones desallotjades
Més enllà de la PAH, que ahir ja va emetre un comunicat demanant reallotjaments adequats per a les persones que vivien al bloc de Salt, també partits polítics d'esquerres i sindicats van lamentar l'actuació policial d'ahir. Així, ERC va remarcar la necessitat de vetllar per un "reallotjament digne" dels afectats i va deixar clar que la voluntat de la formació seria que el bloc es destinés a lloguer social. La CUP va condemnar que es desallotgés el bloc "sense haver reallotjat abans totes les famílies" i va denunciar la "insensibilitat" de la Generalitat. També el sindicat CCOO va criticar l'acció i va al·legar "falta de sensibilitat social" de les administracions.