Educació farà cribratges a tots els alumnes per detectar problemes d'aprenentatge
Es faran quatre proves al llarg de primària i secundària per detectar dislèxia, problemes amb el llenguatge o trastorns
BarcelonaPas important per avançar cap a l'escola inclusiva. A partir del curs que ve, a totes les escoles i a tots els instituts de Catalunya es faran cribratges a tots els alumnes per detectar possibles problemes d'aprenentatge. Tal com ha detallat aquest dilluns al Parlament la consellera d'Educació, Esther Niubó, les proves es faran quatre cops durant la trajectòria escolar entre primària i secundària. Tot plegat ha de servir per fer un "mapeig" de les diferents necessitats de suport educatiu dels alumnes dels centres catalans.
D’aquesta manera, Educació, en coordinació amb Salut i Drets Socials, farà deteccions sistemàtiques en els diferents nivells del sistema educatiu. Es començarà a 1r de primària –a l'inici de l’escolarització obligatòria– amb una prova de detecció de problemes amb el llenguatge a tots els alumnes. Paral·lelament, s’editaran unes guies de recomanacions en l’atenció per a les escoles d’educació infantil, en col·laboració amb el Col·legi de Logopedes.
El segon cribratge arribarà a 3r de primària, quan es farà una prova per detectar possible dislèxia a tots els alumnes, ja que es considera un factor essencial que pot incidir en l’adquisició de la competència lectora. Finalment es faran dues anàlisis més a 5è de primària i a 2n d'ESO. En aquest cas, serà una prova global de detecció de trastorns en l’alumnat, sobretot amb l'objectiu de detectar alumnes amb algun tipus de necessitat especial que hagin arribat als centres a través de la matrícula viva i que, per tant, no s'hagin sotmès als cribratges anteriors. Segons Educació, aquestes últimes proves també han de servir per disposar d’informació de l’evolució i l’aparició de nous casos de necessitats de suport educatiu entre els alumnes.
Niubó també ha explicat que el departament d'Educació està treballant en "un full de ruta per redefinir i actualitzar" els equips d’assessorament psicopedagògic (EAP). Aquests professionals són essencials a l'hora d'abordar els trastorns educatius a les escoles i els instituts. De fet, augmentar-ne les dotacions és una de les principals demandes dels centres per poder complir amb el decret d'escola inclusiva.
Concrecions curriculars aquest mes
D'altra banda, Niubó ha anunciat que les concrecions dels aprenentatges mínims que l'anterior govern va anunciar fa un any i mig després de la patacada catalana a les proves PISA començaran a arribar als centres educatius molt aviat. La consellera ha explicat que les concrecions de quins coneixements cal assolir en cada etapa educativa de matemàtiques i llengües que s'havien anunciat que es rebrien aquest curs, "estan a punt de publicar-se". Aquesta és una de les demandes que va fer el grup d'experts per millorar els resultats educatius el curs passat. La previsió és presentar a les direccions aquestes concrecions que s'han elaborat per a primària i ESO durant la primera quinzena de març.
La consellera ha detallat que un cop elaborades aquestes es començarà a treballar per tenir les concrecions curriculars d'altres àmbits com l'artístic, el medi natural i social i les llengües estrangeres a primària; i les ciències naturals, ciències socials, llengües estrangeres i tecnologia a secundària.