Educació

La falta de disciplina dels alumnes, un dels motius dels resultats de PISA segons els docents

Una enquesta de CCOO revela que només el 7% dels professors consideren que la seva feina és gratificant

2 min
Imatge d’arxiu d’una aula a l’IES Jacint Verdaguer, a Sant Sadurní d’Anoia.

BarcelonaDos mesos després del desastre català a les proves PISA, el sindicat Comissions Obreres (CCOO) ha fet públics els resultats d'una enquesta a més de 3.500 professionals de l'educació sobre els principals motius d'aquesta desfeta. Per fer-ho van enviar un qüestionari de vuit preguntes que majoritàriament van contestar professors i mestres de centres públics (80%), i l'informe final, batejat com L'estat de l'educació a Catalunya: la seva qualitat i els seus resultats, apunta sis grans causes que poden explicar els mals resultats educatius a Catalunya. Segons les respostes dels docents enquestats, el principal motiu són les elevades ràtios (62%), seguides de la falta de recursos per a l’educació inclusiva i les aules d’acollida (53%), la manca de finançament del sistema educatiu (48%) i la poca continuïtat de les lleis educatives (39%). Ara bé, més d'un terç (35%) també ho atribueixen a la falta de disciplina dels alumnes.

Tot i que les conclusions d'aquest estudi són força diverses, hi ha un resultat concret que també crida l'atenció: només un 7% dels docents consideren que treballar en l’educació és gratificant. Davant l'afirmació "Actualment treballar en l’educació és gratificant", hi ha hagut un 34% de professors que han respost que hi estan bastant d’acord, mentre que un 59% han assegurat que hi estan poc o gens d’acord. Des del sindicat atribueixen aquest important malestar docent a "les altes ràtios, la manca de recursos per atendre l'alumnat de manera personalitzada i la manca de finançament de l’educació".

Hi ha altres causes que els docents consideren detonants dels baixos resultats a les proves PISA: el 32% creuen que es deu a la manca de temps per a la coordinació i planificació de classes i el 31%, a la falta de reconeixement als professionals. Altres motius assenyalats pels professionals, tot i que compten amb menys suport (menys del 30%), són la manca de suport del departament d'Educació als centres; el mal ús dels dispositius electrònics per part de l’alumnat; les condicions laborals dels professionals de l’educació; la incorporació del treball per competències; la manca de recursos als centres de més complexitat; la pobresa infantil i la situació socioeconòmica d’algunes famílies.

Poc a favor de la comissió d'experts PISA

A l'enquesta feta pel sindicat també es demana als professors que proposin possibles solucions per aconseguir una millora en els resultats dels alumnes. La solució amb més suport (23%) és la reducció de les ràtios i la dotació de més recursos a les aules per millorar la qualitat educativa i atendre de manera més personalitzada l'alumnat. També hi ha un 18% de docents que destaquen la importància de mantenir una estructura curricular clara prioritzant els continguts acadèmics fonamentals i un 14% aposten per demanar més professionals de suport a l’aula per atendre la diversitat de necessitats educatives dels alumnes.

El qüestionari de CCOO també preguntava l'opinió sobre la comissió d'experts creada per la conselleria per abordar la desfeta a les proves PISA i la resposta ha estat molt contundent: un 74% dels enquestats asseguren que no estan gens d’acord o poc d’acord amb el fet que aquesta sigui "la millor opció per trobar estratègies davant la davallada dels resultats educatius". Per contra, només un 5% dels professors que han respost el qüestionari veuen amb bons ulls la mesura.

stats