Educació
Societat Educació 16/03/2023

Més català i menys abandonament escolar, primers reptes del Pla de Recerca Educativa

La iniciativa compta amb una línia de subvenció de 900.000 euros per a grups d'investigació catalans

3 min
Dues alumnes fent feina.

BarcelonaCrear una xarxa perquè les evidències educatives que es demostren amb la recerca s'apliquin a les aules d'escoles i instituts catalans. Aquest és el principal objectiu del Pla de Recerca Educativa, que el Govern ha presentat aquest dijous i que es concretarà el gener del 2024. "Si continuàvem fent la recerca com fins ara, no era prou aplicable a les aules del nostre país", ha justificat el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, a la presentació del pla. En el mateix sentit el titular de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha insistit que "ningú de l'acadèmia pot formular grans teories sobre les reformes educatives si no està en contacte directe amb l'educació". La iniciativa impulsada pels dos departaments planteja, entre altres, tres convocatòries de subvencions i un pla pilot a escoles i instituts per aconseguir una millor connexió entre les conclusions que s'extreuen de la recerca educativa i les accions concretes que duen a terme els docents i l'administració a l'hora d'establir polítiques educatives.

Per escenificar la necessitat del pla fonts d'Educació posen com a exemple el que molts cops passa quan un altre país evidencia que una política educativa funciona: "Hi ha recerques que venen dels Estats Units amb evidències de com funciona la gestió de l'aula, però quan ho transportem aquí veiem que els nostres centres tenen necessitats diferents. El que volem és demanar als grups de recerca que investiguin sobre aquests aspectes facilitant-los l'accés a les dades del departament i que les conclusions que n'extreguin es puguin aplicar directament als centres catalans".

A efectes pràctics la posada en marxa del pla implicarà la convocatòria de tres modalitats de subvencions per a projectes de recerca educativa amb un pressupost total de 900.000 euros, la publicació d'un catàleg obert de dades per facilitar l'accés als investigadors i la creació del programa d'innovació RecercAULA amb un pla pilot per conèixer les problemàtiques i plantejar solucions entre docents i investigadors en 10 centres catalans. Tot i això, Nadal ha advertit que "el repte és enorme i que la iniciativa només acaba de començar".

Abandonament escolar i foment del català

La primera convocatòria de subvencions que es posarà en marxa en els pròxims mesos serà de 600.000 euros per finançar dos projectes: un per fomentar l'ús del català i l'altre per reduir l'abandonament escolar. Segons el director general d’Innovació Educativa, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, l'objectiu és que "a 2 o 3 anys vista puguem tenir un model concret" d'actuació davant aquestes dues problemàtiques. Posteriorment, hi haurà una convocatòria de 150.000 euros per fins a cinc projectes destinats a analitzar experiències i fer propostes sobre aspectes com la inclusió, les biblioteques escolars o la millora socioeducativa, entre d'altres. També es destinaran 150.000 euros més a un projecte d'acompanyament a centres educatius que ha de servir per incorporar les evidències extretes de recerques ja existents a les aules d'escoles i instituts.

Les prioritats del Pla de Recerca Educativa s'han establert mitjançant una diagnosi amb la participació de 100 experts amb la qual s'han establert quatre prioritats clau: l'impuls de la recerca en educació, la transferència de la recerca, el treball amb les dades i l'avaluació de polítiques i programes educatius.

Més enllà d'aquestes quatre prioritats, el document de diagnosi també estableix fins a 15 reptes que cal abordar i davant els quals el Govern vol posar-se d'acord amb la comunitat educativa per donar-hi resposta. Entre aquests reptes hi ha aspectes com impulsar una línia exclusiva de finançament català per a projectes de recerca educativa, crear un Institut de Recerca Educativa de Catalunya o promoure el retorn de la recerca feta.

Prioritats i mesures
  • Impuls de la recerca en educació

    Millorar el finançament i el foment de la recerca

  • Transferència de la recerca

    Vehicular la recerca a la pràctica docent i a la política educativa

  • Treball amb dades

    Millorar l’accessibilitat a les dades per facilitar la recerca en educació

  • Avaluació de polítiques i programes educatius

    Avaluar de manera sistemàtica, periòdica i rigorosa els programes educatius i les polítiques educatives

stats