Pla per detectar problemes d'aprenentatge: només una de cada cinc escoles s'hi ha inscrit
Les proves promogudes per Educació es faran el mes de gener a alumnes de 1r i 3r de primària
BarcelonaEl mes de març passat la consellera d'Educació, Esther Niubó, va anunciar al Parlament que aquest curs es farien proves de detecció de problemes d'aprenentatge a tots els alumnes de 1r i 3r de primària. Més endavant es va detallar que aquestes proves no serien obligatòries, sinó que es posarien a disposició de les escoles –públiques i concertades– per si, de manera voluntària, volien aplicar-les per veure la situació dels seus alumnes i prendre mesures. Finalment aquest diumenge el departament d'Educació ha comunicat en una nota de premsa que 450 escoles s'han inscrit al Programa de Prevenció i Promoció de l'Aprenentatge (APPA), el nom que es va donar a aquest pla de detecció. Aquestes 450 escoles representen només el 20% dels centres de primària que hi ha al sistema. Dit d'una altra manera, només una de cada cinc escoles s'han inscrit a l'APPA.
Tal com detalla Educació, al gener en aquestes 450 escoles es faran proves als alumnes de 1r i 3r de primària per detectar i identificar "les necessitats educatives dels infants en relació amb les competències comunicativa i lectora". Els encarregats d'aplicar aquestes proves seran els tutors de cada grup que també seran els que hauran d'introduir les dades en un aplicatiu del departament.
Les proves per detectar problemes d'aprenentatge es faran tant en paper com oralment i es faran a 1r i 3r de primària perquè, segons Educació, són els cursos "clau" en l’adquisició del llenguatge, la lectura i l’escriptura.
Anàlisi per fer un pla d'acció
Després d'haver aplicat les proves cada escola haurà d'analitzar el resultat amb el suport de l'EAP –l’equip d'assessorament i orientació psicopedagògic–, també del centre de recursos educatius per a l’alumnat amb discapacitat auditiva i alumnat amb trastorns greus del llenguatge (CREDA) i dels ELIC, els equips d’assessorament en llengua, interculturalitat i cohesió social. A més, també participaran en l'anàlisi dels resultats dels alumnes altres professionals de l’educació inclusiva, com les mestres de suport a la inclusió.
Un cop feta aquesta radiografia dels resultats, el centre educatiu haurà de dissenyar un pla d'acció en funció del nivell dels seus alumnes i els problemes detectats. Segons Educació ho hauran de fer amb "mesures universals i addicionals per tal d’ajustar la resposta educativa a les necessitats detectades". En aquest sentit, des del programa també es faran propostes de formació pels docents i exemples de com aplicar a l'aula les mesures i accions per fer front als problemes d'aprenentatge que s'hagin detectat entre els alumnes de l'escola.
Pel que fa al 80% d'escoles que no s'ha inscrit al programa, Educació recorda que també podran accedir a les orientacions, les eines i els materials del programa APPA.
Cal recordar que a principi de curs la consellera Niubó va explicar que a les escoles i instituts catalans hi havia un terç dels alumnes que necessitaven suport educatiu. La gran majoria –segons dades del curs passat– és per motius de vulnerabilitat socioeconòmica, però també n'hi ha més de 40.000 que en necessiten per trastorns de l'aprenentatge.