Nou curs escolar: un terç dels alumnes necessitaran suport educatiu

El curs 2025-2026 s'engegarà una prova pilot d'inspecció per reforçar l'avaluació als centres

Una aula buida
03/09/2025
3 min

Barcelona"Tothom ens diu el mateix: necessiten més recursos per atendre l'alumnat". Aquesta és una de les idees cabdals que la consellera d'Educació, Esther Niubó, ha posat sobre la taula a l'hora d'anunciar quins seran els detalls del nou curs escolar, que començarà el dilluns 8 de setembre. El principal motiu és el que fa temps que adverteixen docents i famílies: l'augment disparat de la complexitat a l'aula. Una complexitat que es tradueix en el fet que el curs que comencem hi haurà 9.000 alumnes més amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). És a dir, alumnes que, sigui per trastorns d'aprenentatge, sigui per desconeixement de la llengua o per la seva situació socioeconòmica, necessiten una atenció més individualitzada per assolir l'èxit educatiu i evitar casos de fracàs escolar.

De fet, segons les dades de l'últim recompte d'alumnes NESE que té Educació, a finals del curs passat hi havia més de 335.000 alumnes amb necessitats de suport educatiu entre I3 i 4t d'ESO; són 9.000 més que el curs anterior i suposen més d'un terç del total d'alumnes que fins al mes de juny cursaven l'educació obligatòria. D'aquests, la gran majoria (292.380) són alumnes socioeconòmicament vulnerables o bé que tenen problemes d'inclusió o de comprensió de la llengua. Molts d'aquests infants i adolescents són alumnes nouvinguts o de famílies d'origen estranger. De fet, el curs passat només fins al mes de maig les escoles catalanes van rebre 74.328 alumnes de matrícula viva –ingressen al sistema fora del període de matriculació, i sovint són alumnes nouvinguts i vulnerables–. “Ens trobem amb unes aules que tenen menys alumnes, però, en canvi, amb més complexitat,”, ha reconegut Niubó, que també ha recordat que aquest curs s'engegaran 200 noves aules d'acollida fins a arribar a les 1.363 arreu del país.

Cribatges de detecció

Més enllà dels motius externs que provoquen dificultats en l'aprenentatge, la consellera Niubó ha volgut insistir que aquest volen que sigui "el curs de detectar per prevenir". En aquest sentit, per primera vegada, durant el curs 2025-2026 es faran programes per detectar trastorns d'aprenentatge de manera generalitzada. Concretament, es començarà amb un cribratge per detectar dificultats en el llenguatge a tots els alumnes de 1r i 3r de primària. Ara bé, tot i que Educació facilitarà els materials per poder fer aquests cribatges, els centres no estaran obligats a fer-los si no ho consideren oportú. D'altra banda, s’incorporarà un psicòleg en cadascun dels onze Serveis Territorials d'Educació que serà el referent en l’àmbit de la salut mental i l’orientació educativa dels centres de la seva zona.

L'augment d'alumnes amb situacions complexes és la principal novetat d'un curs escolar que estarà marcat per la prohibició total dels mòbils en escoles i instituts, però que també estarà farcit de proves pilot que s'aplicaran en diversos centres per mirar de trobar vies per remuntar els resultats. Hi haurà 800 centres fent programes de millora de matemàtiques, 538 a la xarxa de competència lectora i tallers i 91 faran tallers d'anglès per a alumnat vulnerable. A més, tal com ja es va anunciar, s'iniciarà un nou pla pilot de reforç del sistema d'avaluació en què es faran inspeccions als centres, una mesura que busca analitzar la situació en 250 escoles i instituts per acompanyar-los i trobar receptes per millorar el rendiment educatiu.

Menys alumnes i nomenaments docents diaris

Com ja fa anys que passa, aquest curs hi haurà menys alumnes al sistema educatiu català que el curs anterior. Concretament, la previsió és que entre infantil, primària, ESO, batxillerat i formació professional hi hagi 1.326.352 alumnes escolaritzats, 8.493 menys que els matriculats el curs passat. Aquesta baixada d'alumnat també facilita que les ràtios entre docent i nombre d'alumnes sigui més baixa: al curs que comença dilluns el 95% dels grups d'I3 tindran una ràtio de 20 alumnes o menys, en canvi a l'ESO les aules continuaran plenes, tot i que el 97% dels grups de la secundària pública tindrà 30 alumnes o menys per aula.

El curs 2025-2026 el sistema educatiu català també incorporarà 1.671 dotacions de professors més que l'inici del curs passat i 352 de professionals d'atenció educativa. Encara pel que fa als docents, com a novetat, a partir del mes d'octubre es faran nomenaments de professors cada dia de la setmana per agilitzar la cobertura de substitucions que necessiten les escoles i instituts durant el curs.

D'altra banda, es farà una nova convocatòria d'oposicions docents al mes de març i, tal com va avançar l'ARA, es faran concursos de trasllats anualment. A més, es crearà una borsa de formadors de docents i es faran cursos d'especialització en didàctica de la llengua i les matemàtiques.

Nous centres

Instituts escola

  • IE La Flor de Maig (Barcelona)
  • IE Els 30 Passos (Barcelona)
  • IE Enric Granados (Barcelona)
  • IE Canyelles (Barcelona)
  • IE de Viladecans
  • IE de Sant Pol de Mar
  • IE de Bellver de Cerdanya

Formació professional (FP)

  • Institut de Teixits (Canet de Mar)
  • Institut de Gastronomia (Barcelona)
  • Institut d'FP Sanitària Sant Pau (Barcelona)

stats