Educació

Prohibició total: Educació elimina tots els mòbils i rellotges intel·ligents en escoles i instituts

A infantil se suprimiran "progressivament" les tauletes i es restringirà l'ús de pissarres digitals

Adolescents amb mòbils.
13/06/2025
4 min

BarcelonaSetge total als mòbils a les aules. Aquest divendres la consellera d'Educació, Esther Niubó, ha anunciat que el curs vinent s'hauran d'eliminar totalment –i, per tant, quedaran prohibits– els mòbils i els rellotges intel·ligents en totes les etapes de l'educació obligatòria. Cap alumne podrà fer servir el mòbil ni a l'escola ni a l'institut.

L'anunci d'Educació arriba pocs dies abans d'acabar el primer curs amb la restricció del mòbil a les aules. El govern anterior ja havia prohibit els mòbils a les escoles i havia establert que als instituts l'ús del telèfon mòbil s'havia de limitar únicament a activitats pedagògiques puntuals. Doncs bé, ara el mòbil no es podrà fer servir en cap mena de situació a les aules d'infantil, primària i ESO. Ara bé, caldrà veure com es gestionarà aquesta prohibició als centres que combinen l'ESO, que és educació obligatòria, amb etapes superiors, com batxillerat i FP, que queden al marge de la prohibició perquè són estudis postobligatoris.

Més enllà de la prohibició del mòbil i dels rellotges intel·ligents, el Govern també vol eliminar "progressivament" les tauletes digitals a infantil –alumnes de 3, 4 i 5 anys–, però a la vegada garantir "la disponibilitat suficient" d'aquests dispositius per als usos puntuals en la resta d'etapes educatives. A més, es fomentarà (que no vol dir que s'obligui) una "restricció progressiva" de pissarres digitals a les aules d'infantil, tot i que es mantindran en totes les altres etapes educatives. Segons el Govern, l'objectiu és que de cara al 2028 a infantil no es facin servir tauletes ni pissarres digitals a l'aula, però, per exemple, sí que es puguin utilitzar en aules puntuals com la de música.

"En cap cas estem en contra de la digitalització. Seria ridícul negar que vivim en un món digital on les tecnologies tenen un paper important, així com els coneixements i les oportunitats educatives que fomenta aquesta tecnologia", ha defensat Niubó en la presentació del Pla de Digitalització Responsable.

I els ordinadors què?

El setge als mòbils no s'aplicarà als ordinadors portàtils que es donen a tots els alumnes d'ESO, que també tenen connexió a internet. Educació ha confirmat que es continuarà dotant d'ordinadors portàtils els alumnes a partir de 6è de primària "per facilitar la preparació de l'ESO".

Sí que hi haurà un canvi a 5è de primària, però no serà el curs vinent, sinó el 2026-2027. A partir d'aquell curs ja no es donarà un ordinador a cada alumne de 5è, com fins ara. Els estudiants d'aquest curs sí que faran servir dispositius portàtils, però no n'hi haurà un de particular per a cadascun que es puguin emportar a casa.

La majoria d'instituts ja gairebé no el feien servir

Per arribar a la conclusió de prendre aquestes mesures sobre la digitalització a l'aula, el Govern s'ha basat en dos informes: un sobre l'ús dels dispositius digitals que es fa als centres educatius i que va encarregar a Ivàlua (Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques) i un altre sobre digitalització i educació que ha elaborat la comissió creada pel Govern sobre els usos de les pantalles en infants i joves de 18 anys.

En el primer cas, l'estudi mostra com aquest curs ja hi havia un 40% de centres que havien optat per la prohibició total dels mòbils (el doble de centres que el curs anterior). Per contra, hi ha un 60% dels centres que havien aplicat una prohibició parcial mantenint la possibilitat de fer servir el mòbil per a activitats educatives. Ara bé, l'estudi detalla que aquest ús del mòbil ha estat "puntual i minoritari": aquest curs menys del 40% dels docents confirmen haver promogut l'ús el mòbil amb finalitats educatives i, d'aquests, la gran majoria asseguren que només l'han fet servir una o dues vegades al trimestre.

L'anàlisi d'Ivàlua també conclou que cap de les dues modalitats de prohibició –ni la total ni la que permet utilitzar el dispositiu per motius educatius– ha provocat "dificultats excessives" als centres. Tot i això, reconeixen que la regulació ha estat "lleugerament més problemàtica" als instituts on s'ha aplicat la prohibició parcialment, així com als centres de màxima complexitat.

Quin impacte ha tingut la regulació fins ara?

En l'estudi de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques també s'ha intentat determinar quin ha estat l'impacte de la regulació dels mòbils als instituts catalans a través d'enquestes als docents. En aquest sentit, gairebé el 90% dels docents asseguren que han percebut un efecte positiu de la prohibició –parcial o no– dels mòbils. Tot i això, l'experta d'Ivàlua Núria Comas ha reconegut que "no s'ha pogut comprovar si el rendiment educatiu ha millorat als centres en què s'han restringit més els mòbils".

Pel que fa a la percepció dels docents, el 59% consideren que amb la regulació dels mòbils hi ha hagut una millora respecte a les incidències i la meitat dels enquestats diuen que ha millorat la relació entre els alumnes i la convivència, així com l'atenció a l'aula. En canvi, només un 31% han notat que hi hagi una millora pel que fa al ciberassetjament i un 22% creuen que ha impactat en un augment del rendiment educatiu. D'altra banda, gairebé un 68% dels docents i direccions consultats per Ivàlua estan totalment d'acord amb la prohibició dels mòbils, fins i tot per a finalitats educatives.

stats