El català a les aules

Proves orals de català a l'ESO: un 40% de notables, però el triple de suspesos que en castellà

A 6è de primària i a 4t de secundària la proporció d'excel·lents és 10 punts més alta en castellà

BarcelonaEls alumnes catalans parlen millor en castellà que en català. Tot i ser una situació que fa temps que es nota a les aules i al carrer, les dades tornen a evidenciar-ho. A les darreres proves de llengua oral que s'han fet en escoles i instituts de Catalunya hi ha hagut el triple de suspesos de llengua catalana que de castellana. Així ho demostren els resultats que ha fet públics aquest dimarts la consellera d'Educació, Esther Niubó. Unes proves fetes el curs passat als alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO que també mostren que tant en català com en castellà hi ha al voltant d'un 40% d'alumnes amb un nivell notable i entre un 20% i un 30% que assoleixen l'excel·lent.

Segons les instruccions de les proves fetes per l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació –l'anterior Consell Superior d'Avaluació– , el nivell dels alumnes es divideix entre "No assoliment", "Assoliment satisfactori", "Assoliment notable" i "Assoliment excel·lent". A més, divideix els coneixements en vuit apartats, com ara lèxic, morfosintaxi, fonètica i fluïdesa, però també aspectes més abstractes com el llenguatge no verbal, l'adequació i la interacció.

Cargando
No hay anuncios

D'aquesta manera, si ens fixem en les tres primeres variables –lèxic, morfosintaxi, fonètica–, la proporció de suspesos de català triplica la de suspesos en castellà, tant a 6è de primària com a 4t d'ESO. En el cas dels alumnes que van acabar l'ESO el curs passat, gairebé el 5% (4,8%) suspenen en lèxic català, un 4% no aproven en morfosintaxi i un 3,5% en fonètica. En canvi, els suspesos d'aquestes variables en llengua castellana no arriben al 2%. Una situació similar s'ha viscut amb els alumnes de 6è de primària, en què entre un 2% i un 3,4% suspenen en lèxic, morfosintaxi i fonètica catalans, i en els mateixos apartats de castellà els que no arriben a un nivell satisfactori no superen l'1,2%.

La diferència de nivell entre català i castellà dels alumnes catalans també es fa notar en els estudiants més brillants tant de 6è de primària com de 4t d'ESO. De nou, fixant-se en el lèxic, la morfosintaxi i la fonètica, la proporció d'excel·lents en llengua castellana (35%-52%) és més de 10 punts superior a la dels que s'aconsegueixen en llengua catalana (23%-36%).

Cargando
No hay anuncios

'En plan' i 'tenir que', satisfactoris

Més enllà dels extrems de les avaluacions orals, la majoria dels alumnes se situen entre un nivell satisfactori o notable en català i en castellà. En llengua catalana, la proporció d'alumnes que assoleixen un nivell "satisfactori" va del 22% al 29%, mentre que en castellà els alumnes amb aquesta qualificació representen entre l'11% i el 17% del total.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, cal tenir en compte que segons les instruccions de correcció un alumne de 4t d'ESO assoleix el nivell satisfactori de català tot i que faci un ús excessiu de mots crossa com bueno, vale o en plan; presenti força interferències d’una altra llengua utilitzant expressions com teníem que anar o la meva casa, o pateixi interferències lingüístiques d'ús social molt freqüent com bueno o pues.

Al nivell on hi ha una proporció més similar entre llengua catalana i castellana és en el notable. Hi ha entre un 37% i un 45% d'alumnes que assoleixen aquesta qualificació a les proves orals de català i entre un 35% i un 47% que ho fan en castellà. Per tant, segons les instruccions de correcció, la majoria d'alumnes catalans de 4t d'ESO utilitzen expressions i vocabulari variat; ocasionalment, pateixen alguna interferència lingüística d’ús social; fan oracions amb força complements i ben construïdes, i presenten poques interferències d’una altra llengua i poques incorreccions en concordança verbal o conjugació.

Cargando
No hay anuncios

Educació en fa una valoració positiva

Tot i les diferències destacades entre el nivell de català i de castellà, Niubó ha tret pit dels resultats i ha afirmat que són "positius", ja que els alumnes obtenen un nivell "mitjà alt i amb bosses d'excel·lència". En aquest sentit, des del Govern han destacat que prop del 68% dels alumnes de 6è de primària usen expressions i vocabulari variats i formulen oracions ben construïdes en català, i que un 71% vocalitzen correctament. Pel que fa als alumnes de 4t d'ESO, Educació defensa que al voltant d'un 70% dels estudiants fan servir lèxic variat i especialitzat, construeixen bé oracions amb força complements i vocalitzen correctament.

Cargando
No hay anuncios

Respecte als resultats de castellà, la conselleria destaca, entre altres coses, que el 82% dels alumnes de 6è fan servir expressions i vocabulari variats –gairebé 15 punts per sobre de la proporció en català– i que el 85% vocalitzen bé, també una quinzena de punts percentuals més que en català. A l'ESO, el 82% usen lèxic adequat i variat i utilitzen estructures gramaticals adequadament, mentre que el percentatge d'alumnes que surten de l'institut vocalitzant i pronunciant bé en castellà s'enfila fins al 87%.