Sensellarisme

Mor un altre home sense llar a Badalona, el cinquè aquest any

Era un veí de Santa Coloma de 60 anys a qui van trobar el 15 de febrer a l'interior d'un cotxe

BarcelonaCinc persones que vivien al carrer han mort a Badalona aquest any. Segons ha confirmat a l'ARA la plataforma Badalona Acull, l'última víctima ha estat un home sense llar que, tal com ha avançat el Diari de Badalona, va aparèixer sense vida el 15 de febrer a l'interior del cotxe on sobrevivia al barri de Puigfred. Es tracta d'un home veí de Santa Coloma de Gramenet de 60 anys.

Segons la plataforma, que aplega una desena d'entitats socials badalonines, l'home vivia des del mes de desembre en un vehicle, aparacat al número 51 del carrer d'Otger, al barri de Puigfred, tocant al terme municipal de Santa Coloma. L'única informació que ha ofert el consistori del popular Xavier García Albiol sobre el cas és el veïnatge i que sobre ell pesava una ordre judicial d'allunyament d'una dona resident a la ciutat.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta nova mort coneguda ara se suma a la del Raúl, el Luis, el Jordi i un quart home que també vivia al carrer, però que, de moment, no ha estat identificat. Fa només tres dies, els veïns de Badalona els recordaven en un acte d'homenatge a la plaça de la Vila en què es va aprofitar per reclamar la reobertura de l'alberg municipal Can Bofí Vell, que va tancar l'abril del 2024 i va deixar al carrer les 45 persones que hi estaven allotjades i la ciutat sense cap servei residencial d'emergència. Des de llavors han mort sis persones sense llar a Badalona.

De totes les morts, ha estat la del Jordi la que més ha trasbalsat la ciutat, perquè pertanyia a una coneguda família i regentava una carnisseria del centre de Badalona, però per diverses circumstàncies va acabar al carrer després que el seu negoci fes fallida i perdés la casa. Uns veïns van trobar el seu cos en un banc de la plaça d'Elisa Reverter i els Mossos d'Esquadra van confirmar que es tractava d'una mort natural. El Jordi tenia 52 anys i com la majoria de persones sense llar mortes va perdre la vida prematurament. Segons Arrels Fundació, l'esperança de vida al carrer s'escurça més de 20 anys respecte a la mitjana general.

Cargando
No hay anuncios

Badalona Acull explica que ara mateix, a la ciutat, governada per la majoria absoluta del PP, no hi ha recursos assistencials dignes –ni alberg ni tampoc un menjador o consignes– per poder acollir les persones sense llar, tot i que des de l'Ajuntament afirmen el contrari. "No hi ha ni alberg ni centre d'emergència, coses fonamentals en una ciutat de 200.000 habitants", denuncia l'entitat.

Crisi del B9

L'abril del 2025, l'últim recompte que les entitats socials van fer a Badalona va detectar 110 persones dormint al ras, una xifra rècord, però que no tenia en compte els ocupants de naus o campaments, com els 400 residents a l'antic institut B9, desallotjat a finals de l'any passat sense haver planificat una alternativa assistencial. Després de setmanes en què un centenar d'aquestes persones van malviure sota el pont de la C-31 amb tendes de campanya, i de diversos intents fallits per la reacció violenta de veïns, finalment el departament de Drets Socials i la Creu Roja van reallotjar unes 150 persones en diferents serveis repartits per tot Catalunya. Més de dos mesos després, en queden d'acollides unes 120, que segueixen plans personalitzats de formació i d'inserció laboral, segons fonts de la conselleria, mentre que encara queden a sota de l'autopista desenes de tendes amb persones que van rebutjar, per diversos motius, els allotjaments. Entre les raons per negar-s'hi hi ha el fet de treballar a la zona o que no volen perdre les pertinences o deixar de guanyar-se la vida amb la ferralla si entren en un pis o un alberg temporalment.

Cargando
No hay anuncios

D'alta banda, l'oposició municipal a Albiol va registrar a principis d'aquesta setmana la petició per celebrar un ple extraordinari per tractar el sensellarisme a Badalona que s'hauria de convocar aquest mes. Fa un any, l'Ajuntament es va retirar de la taula local que aborda solucions i coordina accions.

Cargando
No hay anuncios