El vaixell enfonsat a les Canàries va ser denunciat davant la UE per pesca il·legal
Grups ecologistes recorden que el pesquer rus tenia prohibit treballar al Senegal
MadridEl vaixell rus enfonsat ahir a la nit a la costa de les Canàries havia estat denunciat davant la Comissió Europea per dur a terme pràctiques de pesca il·legal en zones del món on estava prohibida aquesta activitat comercial, segons han informat fonts de Greenpeace. A més de les denúncies d'aquesta organització, l''Oleg Naydenov', un vaixell d'arrossegament de més de cent metres d'eslora, tenia revocades les llicències de pesca al Senegal, país que també havia acusat el vaixell de sobrepesca d'espècies pelàgiques en aigües on no comptava amb autorització, assegura Greenpeace.
Tant aquesta organització com Ecologistes en Acció consideren que l'intent de trasllat del vaixell incendiat al port de Las Palmas va ser "arriscat", i adverteixen de "possibles negligències" per les quals exigiran responsabilitats al ministeri de Foment. Les dues ONG volen conèixer "la gestió" que ha portat a terme Capitania Marítima a l'hora de remolcar un vaixell "seriosament danyat" i carregat amb 1.500 tones de combustible pesant fora del Port de la Llum, al nord de Gran Canària.
Denuncien que va ser "un erràtic i innecessari periple" per àrees d'altíssim nivell ecològic, primer a l'est de l'arxipèlag (20 milles al sud de Jandía, Fuerteventura), fins a virar al sud-oest de nou, fins al seu enfonsament ahir a la matinada davant Maspalomas (Gran Canària), zona turística declarada Reserva Natural Especial per les seves valuoses dunes. "La gestió d'un abocament resulta més controlable en un espai acotat i a resguard que en alta mar", sostenen a Ecologistes en Acció.
A les aigües on s'ha enfonsat el vaixell, expliquen, la plataforma submarina aconsegueix la seva màxima extensió, i és una de les àrees més productives en termes d'ecologia i pesca de Canàries, amb hàbitats d'interès com poblacions de cetacis i tortugues marines, entre d'altres.
Els ecologistes adverteixen també que el combustible que portava el vaixell és l'anomenat IFO 380, d'unes característiques molt similars a les que portava el 'Prestige' quan va naufragar davant les costes gallegues. Així, si arribés al sud-oest de Gran Canària, un espai marí pertanyent a la Xarxa Natura 2000, "existiria una gran dificultat de neteja per la seva viscositat i adherència", indiquen a Greenpeace. Els ecologistes adverteixen, a més, que "no hi ha certesa" que hi hagi mitjans suficients perquè, si es produeix un abocament als més de 2.000 metres de profunditat a què s'ha enfonsat el vaixell, serà difícil recollir el fuel.
També la federació canària d'Ecologistes en Acció, Ben Magec, tem que les tones de combustible "acabaran sortint". No obstant això, la Delegació del govern espanyol a les Canàries considera que el perill que l'enfonsament provoqui un vessament de combustible és petit, i si passés asseguren que difícilment acabarà a les costes de l'arxipèlag per la direcció dels corrents marins.
El director d'investigació per l'ONG Oceana a Europa, Ricardo Aguilar, ha advertit en declaracions també que l'impacte de l'enfonsament en l'ecosistema marí pot provocar la "pèrdua total" d'esponges pedra, esponges de vidre, corals d'aigües fredes, ostres i altres espècies que viuen més de cent anys. La restauració d'un entorn a tanta profunditat "com a mínim necessita uns quants decennis", sense comptar el risc que es produeixi una fuita.
A més, hi ha un elevat risc de contaminació que no es limita al combustible, ja que aquest tipus de vaixells també compta amb olis pesants, components elèctrics o pintures tòxiques. Oceana espera ara que el govern espanyol actuï comprovant les possibles fuites i extraient el cru de l'interior mitjançant robots marins, a més d'assegurar que el vaixell ha quedat definitivament encallat en el fons.