L'incendi fa esclatar bombes de la Guerra Civil: "Veus les flames, però no t'esperes una gran explosió"
Veïns confinats per l'incendi al Baix Ebre esperen una millora amb una barreja de desconcert i angoixa
Tortosa / XertaLes finestres tancades, els vidres plens de pols negra i la calor, que, malgrat els ventiladors, entra dins de les cases disseminades dels Ports. De cop, se sent una gran explosió i un veí no pot evitar obrir la finestra. Després d'aquesta en venen més i entre els grups de WhatsApp dels veïns de la zona de la població de Jesús (Tortosa, Baix Ebre) ho tenen clar: l'incendi que crema al Parc Natural dels Ports fa esclatar les bombes soterrades des de la Guerra Civil.
La hipòtesi ha estat confirmada pels Bombers, que en el tram de la carretera de la zona de Paüls la nit de dilluns van haver de treballar molt a prop de les bombes que se sentien esclatar al costat de la carretera. El cos no té cap protocol per fer front a aquestes situacions, si bé aquesta no és la primera vegada que han de treballar amb detonacions a la zona. Aquest dimarts al matí, diferents agents dels Mossos d'Esquadra desplegats a Xerta també han afirmat sentir diferents explosions que feien "feredat". "Veus les flames, però no et pots esperar una gran explosió", explicaven efectius del cos.
La sorpresa dels agents també la van viure amb pànic diferents veïns que estaven confinats als municipis de la zona. "Com a mínim una dotzena de bombes van esclatar ahir a la nit", explica un veí de Jesús que va passar la nit al municipi confinat. "La veritat és que hi va haver moments de por, vaig fer marxar la dona i els fills i em vaig quedar jo per vigilar els animals", explica un pare de família. Com ell van ser unes quantes les persones que van seguir les indicacions del Govern i van quedar-se confinats als municipis.
Les bombes van continuar esclatant al llarg d'una nit en què als veïns els va ser molt difícil agafar el son. "No es va fer de nit en cap moment. Les flames il·luminaven l'interior de la casa i malgrat tenir les finestres tancades entrava bastant fum a casa", explica aquest veí, encara compungit pel que va viure.
Malgrat la por que van sentir els veïns de Jesús durant la nit, aquesta situació no els agafa per sorpresa: "Aquest és un punt neuràlgic de la batalla de l'Ebre i qui més qui menys s'ha trobat trossos de metralla als boscos", afirma el mateix veí que assenyala que les bombes que van esclatar ahir a la nit podrien estar enterrades a la zona de Pàndols, prop del poble de Paüls. "Malgrat que tens constància que passa, mai saps quan en pot esclatar una i si encara tens munició de la guerra prop de casa per esclatar", afirma encara angoixat.
Nits en blanc i desconcert
"Ja hi tornem a ser", esclata l'Ermenegildo, que reposa d'una nit sense descans a la vora del riu. Aquest veí de Xerta no parla d'un altre incendi, sinó de la sensació de solitud que regna al poble. La seva ubicació en un meandre del riu ha estat clau en l'estratègia dels Bombers per extingir l'incendi, ja que hi ha l'assut compartit amb la veïna Tivenys i és el lloc per on tot fa pensar que, a la mitjanit, les flames van saltar a l'altra banda del riu per uns instants.
Des que s'ha decretat el confinament de Xerta, els veïns poden sortir de casa, però no del municipi, i el comerç, els bars i també els supermercats han anat tancant progressivament. "A veure, ningú ens ha obligat a tancar, però si no hi ha gent als carrers, per què vols botigues?", rebla l'Ermenegildo, que malgrat tot no esborra el somriure de la cara. Com de costum, està deixant passar les hores veient córrer el cabal del riu Ebre, on els camions cisterna xuclen l'aigua per a les maniobres d'extinció de l'incendi.
"Qualsevol diria que tornem a estar en pandèmia", etziba una de les poques veïnes de Xerta que ha sortit al carrer, que des de fa hores està il·luminat amb una llum tènue i ataronjada pel núvol de fum que cobreix el poble. "La gent està preocupada. Com havíem de dormir ahir a la nit?", continua aquesta dona, que recorda com va veure les flames de prop a la matinada.
Com ella, són molts els veïns que avui han passat la nit en blanc o amb poques hores de son tement per la seva vida, la casa i el futur. Molts dels habitants de Xerta es dediquen a l'agricultura de les mandarines clementines o a la ramaderia i no saben com han quedat els camps després que les flames gairebé entressin al poble.
Un refugi per a cavalls
Un dels veïns que es dediquen a la ramaderia és Jordi Hierro, que té un ramat a la falda dels Ports. Enfilat en un marge d'un camp agrícola intenta veure com avança la situació a les muntanyes dels afores de Xerta. "Sembla que ja no hi ha foc, però hi ha un munt de columnes de fum per tot arreu", diu amb to optimista. Vol creure que el pitjor ja ha passat.
Hierro explica que ja dilluns a la tarda van decidir evacuar els animals per precaució, si bé llavors les flames encara estaven lluny i endins de les muntanyes dels Ports. "Vam fer tres quarts d'hora de camí amb els cavalls fins a arribar a un centre hípic de la zona que s'ha prestat a resguardar-los", relata aquest jove ramader. El recorregut fins a arribar a l'hípica va ser "complicat i de molts de nervis", ja que els animals estaven nerviosos per les altes temperatures i el fum.
Xerta va acostar-se dilluns als 40 graus, una temperatura que les flames que cremaven a poca distància encara atiaven més. Per sort, Hierro ha sabut que la granja està sana i salva, ja que el foc va envoltar la zona ramadera, possiblement pels treballs d'extinció dels bombers. Ho demostra que altres terrenys propers estan calcinats.