Societat 14/09/2017

"On és el boig?": lluita a les aules contra l'estigma de la salut mental

Una proposta pedagògica interpel·la alumnes de tercer d'ESO sobre els trastorns mentals

Maria Ortega
3 min
Alumnes adolescents en una aula de secundària.

Barcelona"On és el boig? On és l'estrany?". Aquestes són les preguntes que la Niobe veu dibuixades als ulls de molts alumnes de tercer d'ESO quan entra a l'aula a explicar-hi el que va viure en primera persona. En el seu cas, un trastorn alimentari que la va apartar del seu entorn. "És curiós veure com fan el clic i s'adonen que, tot i que has tingut un problema de salut mental, ets una persona normal, com ells, que els parla coses que de vegades ells també han viscut i no han verbalitzat", explica.

La Niobe participa en el projecte 'What's up: com vas de salut mental', que busca trencar l'estigma que encara acompanya els problemes de salut mental. I fer-ho, especialment, entre els adolescents, ja que entre els joves l'estigma pot provocar un retard en la petició d'ajuda i, de fet, un de cada cinc adolescents passa per un problema de salut mental.

La iniciativa,que impulsa Obertament -que lluita contra la discriminació que pateixen les persones amb algun problema de salut mental- amb el suport del departament d'Ensenyament i l'Obra Social La Caixa, s'estructura en 9 unitats didàctiques que s'aborden de manera integral en diferents assignatures i té com a plat fort la visita a l'aula d'un testimoni. "Això és el que realment els sacseja", explica l'Empar Llopis, que és coordinadora d'ESO de l'Institut Ventura Gassol, de Badalona.

Els professors que ja han fet aquestes sessions -l'any passat hi van participar 24 instituts- remarquen el silenci que, de cop, es fa a l'aula quan algú els comença a parlar de com se sentia quan, per exemple, tenia ansietat o depressió. "En molts casos, la sessió ha fet que es trenqui la barrera que hi pot haver entre alumnes i professors i alguns joves han volgut explicar com se senten ells", assegura Llopis. Els professors que han participat en el programa n'estan satisfets tot i que, com reconeixien ahir des d'Obertament, la primera impressió quan se'ls planteja el projecte sol ser de vertigen. "Al principi vaig pensar que no sabria com fer-ho i la reacció de l'equip docent va ser la negativa total", recorda Llopis, que ara en fa una valoració mot positiva.

Per als testimonis que hi participen el programa també té un punt reparador. "Per a mi és una manera de reconciliar-me amb la Niobe més petita. De dir: ha passat però no és culpa meva", destaca la Niobe, que remarca que potser si a ella li hagués parlat algú així a l'aula no hauria acabat tan tancada en ella mateixa i vivint el periple que va viure. Una de les idees que més repeteix a les sessions, un cop ja s'ha guanyat amb humor l'atenció dels adolescents, és que "parlar de com et sents no et converteix en una persona dèbil".

El programa compta amb material didàctic propi destinat a treballar-lo en diferents assignatures. S'enfoca als alumnes de tercer d’ESO perquè, a partir de les dades recollides a l'estudi 'L'estigma i la discriminació en salut mental a Catalunya 2016', a Obertament tenen clar que l'adolescència -i específicament els joves a partir de 14 anys- és l'etapa "clau"per a l'aparició dels problemes de salut mental. Prop del 30% dels joves que han passat per aquesta situació asseguren que es van sentir discriminats pels seus companys de classe. I el 19% s'hi van sentir per part del professorat que, per exemple, va caure en el paternalisme o els va excloure de les dinàmiques.

El projecte 'What’s up' va començar a funcionar en fase pilot el curs 2015/16, quan es va oferir a 9 centres. L'any passat es va treballar amb 1.500 alumnes i la previsió d'aquest curs és arribar als 3.500.

stats