Mobilitat

Rodalies deixa de ser gratuït a partir d'aquest juliol: així queden els preus del transport

La T-Usual i la T-Casual mantenen els preus de 22 euros i 12,55 fins a finals d'any

BarcelonaToca tornar a pagar: a partir d'aquest dimarts 1 de juliol els bitllets de Renfe deixen de ser gratuïts a tot l'Estat. D'aquesta manera, el govern espanyol posa fi a la política de descomptes massius que va posar en marxa fa tres anys per l'escalada de preus que va provocar l'inici de la guerra a Ucraïna. Els bitllets deixen de ser gratuïts però es mantenen algunes bonificacions, tal com va explicar la Generalitat fa només uns dies.

Així, els usuaris del servei de Rodalies, per exemple, passaran a pagar una tarifa plana de 20 euros per fer tots els viatges que vulguin, de manera il·limitada, durant un mes. Un nou canvi tarifari, el cinquè en pocs mesos d'aquest any, que va provocar la indignació dels usuaris dels trens de mitjana distància de Renfe. El motiu? El fet que la tarifa plana només afecti Rodalies provocava, segons les plataformes d'usuaris, un greuge comparatiu amb els passatgers de trens regionals, que haurien de pagar fins a cinc vegades més per fer només pocs minuts més de trajecte.

Cargando
No hay anuncios

Després de les crítiques, la Generalitat va decidir rectificar i va augmentar la bonificació també per als usuaris de mitjana distància. Així, els passatgers de Rodalies mantindran la tarifa plana de 20 euros i els dels regionals tindran, finalment, un descompte de 60% (i no del 40%, com s'havia dit inicialment) sobre el preu habitual del seu bitllet. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va matisar que d'aquesta manera es corregia el "greuge" comparatiu entre els usuaris de trens regionals i els de Rodalies.

Les associacions i plataformes d'usuaris que havien protestat per la diferència de preus entre els passatgers de Rodalies i els de regionals van agrair la correcció del Govern, però la van considerar insuficient.

Cargando
No hay anuncios

La T-Casual i la T-Usual mantenen el preu i els descomptes fins a finals d'any

El gener passat l'Autoritat del Transport Metropolità va decidir apujar un 3% les tarifes dels bitllets integrats a l'àrea de Barcelona, però al mateix temps va decidir mantenir els descomptes especials del 50%. Aquest mes de juny el consell d'administració va tornar a ratificar aquesta decisió. Així, la T-Casual (que va passar de 12,15 euros el 2024 a 12,55 el 2025) i la T-Usual (que es va encarir també 65 cèntims d'un any a l'altre, fins als 22 euros) mantenen el preu fins al desembre. La T-Jove, que va passar de 42,70 a 44 euros, també manté aquest preu fins a finals d'any. El bitllet senzill, que va pujar 10 cèntims al gener, fins als 2,65 euros per viatge, no tenia descomptes, de manera que també queda igual a partir d'aquest juliol. La resta d'ATM de Girona, Lleida i el Camp de Tarragona també van seguir els mateixos augments i descomptes que la de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Les noves tarifes van entrar en vigor el 15 de gener del 2025, però només una setmana després el vot en contra del PP i Junts a una llei òmnibus al Congrés (que contenia, entre d'altres, les rebaixes al transport i les pujades de les pensions) va fer decaure les bonificacions de forma sobtada uns dies i des del 23 de gener Rodalies va deixar de ser gratuït. Després d'un estira-i-arronsa polític, les bonificacions es van tornar a implementar. Així, des del 30 de gener Renfe torna a ser gratuït i els bitllets integrats de l'ATM també es poden comprar amb el descompte inclòs (tant el tram català com l'espanyol), fet que les deixa a meitat de preu del seu cost real. Actualment els preus per a les diferents zones són aquests:

Noves tarifes del transport públic el 2025
L’ATM i el govern espanyol han decidit mantenir les bonificacions
Cargando
No hay anuncios

L'enèsim gir de guió

Les rebaixes als bitllets de bus, metro i Renfe es van posar en marxa el 2022 per fer front a la crisi energètica. La Generalitat va qüestionar aquests descomptes des del principi i va criticar que fossin massa genèrics (iguals per a tothom) en lloc de ser progressius (més grans per a les persones vulnerables i els usuaris recurrents i menys per als passatgers esporàdics o amb rendes més altes). Per això la decisió de la Generalitat de mantenir les rebaixes generalitzades en el tram català va agafar per sorpresa el sector, perquè va suposar un gir inesperat en el discurs del Govern. Fins aleshores l'executiu s'havia posicionat repetidament en la línia de retirar o reformular aquestes subvencions.

Cargando
No hay anuncios

El mateix va passar a Madrid. Després de mesos valorant la possibilitat de fer decaure els descomptes, el ministeri de Transports va anunciar que finalment mantindria les bonificacions sis mesos més, fins al 30 de juny. Aquestes són, precisament, les bonificacions que a partir del juliol decauen finalment perquè no s'han tornat a prorrogar.

El preu dels taxis a Barcelona

També està definit quin serà el preu del taxi per al 2025. El ple de l'Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar un increment de les tarifes d'un 4,7%. Un cop la Generalitat acabi ratificant els nous preus, la baixada de bandera passarà dels 2,6 euros actuals als 2,75. També s'apujarà el preu del quilòmetre recorregut, que en horari laboral entre setmana serà d'1,32 euros (ara és d'1,25 euros), i de nit i els caps de setmana i festius serà d'1,62 euros en comptes dels 1,56 actuals. La resta de suplements queden congelats.

Cargando
No hay anuncios