Mor Juan Maeso, l'anestesista que va ser condemnat a 1.900 anys de presó per infectar 275 pacients amb hepatitis C
La justícia va resoldre que l'home havia contagiat el virus punxant-se a ell mateix amb l'agulla amb què després anestesiava malalts
El nom de Juan Maeso s'associarà per sempre a un dels casos de negligència mèdica més greus i complexos a l'Estat, tant pel modus operandi com per l'elevadíssim nombre de víctimes. L'anestesista va ser condemnat a 1.933 anys de presó per haver contagiat d'hepatitis C prop de 300 pacients als anys 90 a València. Segons ha confirmat aquest dimarts a Efe el seu advocat, Miguel Ferrer, Maeso va morir dilluns a l'hospital després d'una llarga malaltia que, de fet, li va permetre quedar en llibertat condicional l'any 2023 després d'haver complert quinze anys a la presó.
El cas va sortir a la llum l'any 1998, quan es va començar a detectar un nombre inusual d'infeccions d'hepatitis C a quatre hospitals de València: un de públic i tres de privats. Posteriorment, es va poder confirmar científicament que el focus del brot massiu era el mateix anestesista, que era portador del virus. De fet, durant el judici es va arribar a la conclusió que el metge n'era el responsable directe: segons la sentència, Maeso s'injectava part de les substàncies anestèsiques que havia d'administrar als pacients i després reutilitzava el material (és a dir, la mateixa agulla) amb ells.
Amb aquest modus operandi l'anestesista va infectar, com a mínim, 275 persones d'hepatitis C, una malaltia d'origen víric que pot afectar greument el fetge. En l'època en què Maeso va contagiar en sèrie els seus pacients, feia pocs anys que s'havia descrit (1989) –era tan desconeguda que se la coneixia com a "hepatitis no A, no B"– i no existien tractaments tan eficaços com els actuals.
Un judici amb més de 100 advocats
El setembre de 2005 va començar el macrojudici per aquest contagi massiu d'hepatitis C. Atesa la magnitud del cas –amb un sumari de 22.000 pàgines–, va caldre habilitar una sala especial a la Ciutat de la Justícia de València que donés cabuda a 153 advocats i 114 procuradors, i per la qual van passar més de 600 testimonis entre afectats, metges, directius de diversos hospitals i càrrecs del govern valencià.
Durant el procediment, pèrits experts en genètica van presentar els resultats d'un informe que va demostrar, a través d'un estudi filogenètic, que els virus d'hepatitis C de 275 pacients infectats provenien d'un mateix focus, el virus que portava l'anestesista, i que van considerar la font única dels contagis. Maeso, però, va arribar a assegurar que s'havien tergiversat els resultats.
Amb tot, l'any 2007, i després de disset mesos de procés, l'Audiència de València va condemnar l'anestesista a 1.933 anys de presó, si bé a Espanya el màxim compliment de pena se situa en vint anys. D'altra banda, la Generalitat valenciana va ser condemnada a pagar indemnitzacions per més de 20 milions d'euros com a responsable civil subsidiària.