El RACC insta a fer gratuïta l'AP-7 a Girona per als camions
Solucions urgents contra la falta d'inversió i el degoteig de morts a la N-II. El RACC insta Foment a subvencionar als camions els peatges de l'AP-7 a Girona perquè utilitzin aquesta via en lloc de l'altra.
BARCELONA.El risc de patir un accident de trànsit si se circula per la N-II al seu pas per les comarques gironines és cinc vegades més elevat que si es fa el mateix recorregut per la via de pagament, l'AP-7. Ho constata un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) que, davant del tràgic estat d'aquesta carretera -on ja han perdut la vida 15 persones des de principis d'any- i de la falta d'inversions per tirar endavant el desdoblament, ha presentat una sèrie de mesures enfocades a fer front als dèficits de seguretat en aquest punt de la xarxa viària catalana. Un problema que, segons el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, és "urgent" i ve de lluny: entre el 2008 i 2011 hi van morir 61 persones.
Tenint en compte que, des de l'inici de la crisi, molts conductors han optat per utilitzar la via gratuïta (i precària) en detriment de l'autopista i considerant, també, l'elevada implicació dels camions en el total d'accidents que s'hi han registrat, el RACC insta a tirar endavant una mesura que abans ja havien reclamat diversos alcaldes del territori: la gratuïtat o rebaixa dels peatges de l'AP-7 a Girona per als camions. Un canvi encaminat a incentivar que aquests conductors utilitzin la carretera més segura i, per tant, reduir el risc de sinistralitat a la N-II. De fet, actualment aquesta carretera nacional absorbeix el doble de camions que l'autopista per fer el mateix recorregut.
El cost d'alliberar totalment el peatge de l'AP-7 per als vehicles pesants que facin l'itinerari entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa és, segons els càlculs del RACC, de 15 milions anuals, comptant que el 60% dels 1.600 camions que fan aquest recorregut per la N-II canviarien de via. I de 7,5 milions si s'opta per una rebaixa del 50% de l'import. Un gest que, segons Nadal, "seria un bon primer pas" per veure quins resultats té la mesura. Apunta, a més, que aquest canvi no es pot considerar una despesa perquè es tracta d'una xifra molt més baixa que els 44 milions anuals de mitjana -tenint en compte les xifres dels últims quatre anys- que costa a l'administració la successió de morts i ferits en aquesta via. L'informe valora que si s'aconseguís equiparar el risc d'accident a la N-II i a l'AP-7, l'estalvi que s'assoliria seria d'uns 35 milions d'euros anuals. A més de fer, òbviament, un pas immens en seguretat viària.
Millores 'low-cost'
Per fer possible aquesta equiparació de condicions entre les dues vies -que actualment se situen a anys llum-, l'entitat confia, també, en una sèrie de mesures low-cost, que passen, per exemple, per pintar una doble línia contínua amb bandes rugoses i prohibir els avançaments com a norma general. Quedarien limitats als trams que tenen un carril extra per avançar de manera segura. També es proposa abaixar a 90 km/h la velocitat màxima en tots els trams de la N-II. Amb l'única excepció dels que ja s'han desdoblat. I reduir-la a 80 km/h en els punts que ja es regeixen per aquesta velocitat. Més enllà d'aquestes limitacions, el RACC també incideix en la necessitat de millorar la senyalització i la seguretat per mitjà de barreres metàl·liques en determinades zones, així com de pacificar més el trànsit en les travesseres urbanes i culminar amb caràcter d'urgència les tasques en els trams que estan en obres.
L'objectiu és acabar amb una dinàmica perniciosa que, de mitjana, deixa un mort o un ferit greu cada setmana a la N-II. I, en aquesta línia, es considera urgent posar punt final al traspàs de trànsit "de la via bona a la via dolenta", com va remarcar Nadal. Sobretot pel que fa a camions que, en trams molt estrets, passen pràcticament fregant-se els retrovisors. Els alcaldes de la zona, de fet, ja havien demanat anteriorment que es desviessin els camions per l'AP-7, però no han obtingut cap resposta.