Salut

La millora de sou dels sanitaris que fan trasplantaments està encallada des de fa un any i mig

Salut diu que es reunirà aviat amb els sindicats per reprendre les negociacions

BarcelonaCada dia a Catalunya hi ha uns 200 professionals de la sanitat pública que fan trasplantaments, ja sigui a la sala d'operacions o de guàrdia localitzable. És a dir, han de ser a una hora com a màxim de distància de l'hospital per si apareix un òrgan compatible amb un pacient en llista d'espera. L'any passat es van fer 1.344 trasplantaments, gairebé quatre al dia, i segons dades de l'Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT), és una de les taxes més altes del món. Són intervencions molt complexes que requereixen diferents perfils treballant a l'uníson per assegurar que els òrgans s'extreuen com toca, es transporten de forma segura i es trasplanten a qui ho necessita. Malgrat que aquesta feina és indispensable, el sou dels treballadors que la fan possible està congelat des de fa més d'un any i mig.

A finals del 2023 es va signar un nou conveni de l'Institut Català de la Salut (ICS), que suposava una injecció de 320 milions d'euros per millorar les condicions laborals de totes les categories professionals, sobretot de metges i infermeres. Tot i l'acord entre l'empresa pública i els sindicats, quedaven alguns serrells pendents que s'havien de resoldre "en els següents mesos" de la firma amb grups de treball. Un d'aquests s'havia de reunir per pactar un preu per trasplantament i extracció d'òrgans amb l'objectiu de millorar els sous i harmonitzar-los, ja que ara cada hospital públic els paga de forma diferent.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta negociació havia de beneficiar sobretot cirurgians, anestesiòlegs, infermeres, tècnics de cures auxiliars d'infermeria i zeladors inclosos en els equips professionals que fan els trasplantaments als centres de titularitat pública. Segons ha pogut saber l'ARA, però, aquest grup fa mesos que no es reuneix i, per tant, la millora de condicions no està avançant.

"Està molt malament. Constantment hem de lluitar per tot", es lamenta Laura Ramió, que és anestesiòloga a l'equip de trasplantaments de l'Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona i la delegada del sindicat Metges de Catalunya que porta la negociació. Segons explica, el grup de treball no es reuneix des de l'octubre passat i desconeix els motius pels quals han deixat la negociació aturada.

Cargando
No hay anuncios

Fonts de l'ICS asseguren que la voluntat de l'empresa és reprendre les trobades aquest estiu, a tot estirar a principis de setembre, amb una nova proposta i afirmen que ja s'ha informat la mesa sectorial de la nova convocatòria. Des dels sindicats, però, neguen haver rebut cap notificació. A banda de Metges de Catalunya, també s'asseuran a la taula els sindicats CCOO, UGT i Satse.

Es plantegen denunciar

És una negociació complexa perquè el trasplantament és "un procediment molt específic, fins i tot, segons serveis i tipus d'òrgan", aclareixen des de l'ICS. Així doncs, s'ha d'acordar un preu per a cada rol professional que hi intervé, per a cada òrgan que s'extreu i per a cada òrgan que es trasplanta.

Cargando
No hay anuncios

Ramió posa en dubte que l'acord arribi aviat, ja que "no estava gens avançat" quan es van aturar les negociacions. A més, critica que molts dels compromisos que sí que estaven inclosos en el III conveni de l'ICS "ha costat molt que s'implementessin i que es complissin". "Imagina't el que ha quedat fora de l'acord i encara s'ha de negociar", avisa l'anestesiòloga.

En canvi, des de l'ICS asseguren que es treballarà per "harmonitzar les retribucions de l'acte assistencial al màxim possible" i, així, reduir les diferències que actualment hi ha entre treballadors dels diferents hospitals públics.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, fonts de la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), que no tenen representació a la mesa, asseguren que hi ha altres aspectes que estan pendents de negociar, com és el preu de la guàrdia localitzable de les infermeres, els tècnics i els zeladors. Les mateixes fonts asseguren que es plantegen denunciar la situació perquè calculen que han perdut molts diners en l'últim any i mig i no confien que el nou acord inclogui el pagament amb caràcter retroactiu.