Salut

L'OMS avisa que la salut de dos de cada tres treballadors està en risc

El primer informe laboral sobre calor en 50 anys conclou que la productivitat cau fins a un 3% per cada grau registrat per sobre dels 20 ºC

BarcelonaPer a l'empleat, augmenta el risc de patir cops de calor i lesions i, a llarg termini, malalties neurològiques i cardiovasculars. Per a les empreses, suposa més hores de feina perdudes, una major despesa per haver de contractar personal per cobrir hores extra o baixes laborals o, fins i tot, enfrontar-se a sancions legals. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) i l'Organització Meteorològica Mundial (OMM) estimen en un informe publicat aquest divendres que dos de cada tres treballadors al món estan exposats als riscos associats a la calor extrema i que això comporta "nous i creixents reptes" en matèria laboral que s'han d'abordar de manera urgent.

L'anàlisi destaca que l'augment sense aturador dels termòmetres a causa de la crisi climàtica fa que la salut d'aproximadament 2.400 milions de persones perilli cada any. De fet, es calcula que hi ha 22,85 milions de lesions laborals, prop de 19.000 morts i uns 26 milions de casos de malalties renals cròniques, així com una menor productivitat, tant física com mental.

Cargando
No hay anuncios

De fet, per cada grau per sobre dels 20 °C que es registra en un territori, el rendiment laboral dels empleats cau entre un 2 i 3%. Això vol dir que durant un dia que es registrin més de 30 °C, els treballadors podrien perdre entre 20% i 30% del seu rendiment habitual si no hi ha mesures de protecció. Si aquesta calor s'allarga una setmana, la productivitat cauria a la meitat o fins i tot a un terç del nivell habitual.

Els autors de l'estudi asseguren que el document publicat aquest divendres és la "primera gran actualització" que es fa sobre l'impacte de la calor a la feina des del 1969 i justifiquen que l'han elaborat atesa la "gravetat" de la situació dels últims anys. Els responsables de la publicació remarquen que treballar en un entorn amb altes temperatures "no només provoca malestar, sinó que és perillós i fins i tot mortal".

Cargando
No hay anuncios

"[Tenim davant] un desafiament social a tot el món, que ja no afecta únicament els països que són a prop de l'equador, com ho demostra la recent onada de calor a Europa", assenyala la secretària general adjunta de l'OMM, Ko Barrett, que adverteix: "Protegir els treballadors de la calor extrema no és només un imperatiu de salut, sinó una necessitat econòmica".

El document assenyala que l'augment de les temperatures ja està afectant els treballadors manuals de sectors a l'aire lliure com l'agricultura, la construcció i la pesca i afirma que la calor extrema és un "assassí silenciós". Entre els riscos per a la salut es menciona la insolació, la deshidratació, la disfunció renal i els trastorns neurològics. Els autors posen especial atenció en els treballadors migrants, els quals asseguren que tendeixen a tenir menys experiència i percepció del risc envers la salut a la feina, alhora que ocupen feines més manuals i que requereixen treballar a l'exterior, de manera que s'exposen a "estrès tèrmic".

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit recomanen sistemes de seguiment especial i protecció extra per a aquests grups, i recorden que la protecció dels treballadors davant la calor ha de ser un estàndard global, no una opció voluntària.

Episodis cada cop més freqüents

Tots dos organismes dependents de l'Organització de les Nacions Unides (ONU) demanen prendre mesures adaptades per sectors i regions, que s'elaborin de manera conjunta entre empresaris, treballadors, sindicats i experts en salut pública, i tenint en compte que la freqüència i la intensitat dels episodis de calor extrema han augmentat "considerablement" en els últims anys. A més, subratllen que cada vegada és més habitual que les temperatures superin durant el dia els 40 ºC.

Cargando
No hay anuncios

Per "remodelar" el món del treball, els autors recomanen que els governs creïn lleis adaptatives i flexibles que tinguin en compte la realitat local i que estudiïn la viabilitat de fixar temperatures màximes legals per treballar, com ja fan alguns països del Golf o de l'Amèrica Llatina. Ara bé, recorden que no és el mateix treballar en un camp de blat a 34 °C amb humitat alta que en una oficina ventilada a 28 °C, i que els llindars s’han d’ajustar per context.

Cargando
No hay anuncios

L'informe també alerta que molts casos de cops de calor i d'estrès tèrmic es diagnostiquen malament com deshidratació lleu o esgotament, cosa que fa necessària la formació dels professionals sanitaris i responsables de seguretat laboral a les feines perquè sàpiguen identificar símptomes reals i actuar ràpidament. Això inclou protocols clars que indiquin, entre altres, quan cal traslladar l'afectat a un hospital, quan s'ha aturar una tasca i com s'han d'aplicar els primers auxilis.

"No ens podem limitar a dir que estem a 35 ºC", diu el director de l'àrea de Promoció de la Salut de l'OMS, Rüdiger Krech. "Necessitem que cada centre, cada comunitat i cada hospital pensi en mesures concretes per adaptar-se a la calor", conclou.