BarcelonaLa cèlebre línia del Tren Groc, que porta els colors catalans, s’ha convertit en el símbol de la Catalunya del Nord. Al llarg del seu recorregut, el tren circula per un total de 22 estacions i permet gaudir tant de paisatges excepcionals com de monuments històrics, alguns dels quals declarats Patrimoni de la Humanitat per la Unesco. La ciutadella de Montlluís i la vila fortificada de Vilafranca en són alguns exemples.
Construïda amb l’objectiu d’unir l’altiplà català amb la resta del departament dels Pirineus Orientals, la línia va ser declarada d’utilitat pública l’any 1903 i el mateix any es van iniciar les tasques de construcció, que van requerir l’edificació de 650 estructures, entre les quals 19 túnels i dos ponts: el viaducte Séjourné i el pont suspès Gisclard. Va ser l’any 1910 quan es va inaugurar el tram de Vilafranca a Montlluís, i un any més tard s’obriria l’enllaç de Montlluís a la Guingueta d’Ix. La línia es completaria el 1927 amb la prolongació fins a la Tor de Querol.
El tren circula a 30 quilòmetres per hora però pot arribar fins als 55, la velocitat màxima permesa. La línia, que té 390 revolts, és la més alta de França i és a l’estació de Bolquera on arriba al seu punt màxim, a 1.596 metres sobre el mar.