Un matí caçant lladres multireincidents a l'aeroport del Prat
Els robatoris a la infraestructura aeroportuària es redueixen a la meitat, confirmant la bona tendència dels darrers mesos
El Prat de LlobregatÉs habitual en les pel·lícules d'acció de Hollywood que les persecucions policials acabin en espais públics com grans places, aeroports o estacions, amb desenes de concurrents que dificulten la caça del delinqüent. La següent escena se sol traslladar a un centre de control ple de pantalles enormes, on es veu totes les càmeres de seguretat i els agents que intenten trobar la cara del fugitiu entre el formiguer de gent. S'acosten, s'allunyen, giren, canvien i, en les pel·lícules més optimistes, hi ha reconeixement facial. El cinema no queda tan lluny de la realitat, i un migdia de juliol a l'aeroport del Prat dos agents dels Mossos d'Esquadra miren sis pantalles. En cada una hi ha un mosaic d'entre sis i nou càmeres. S'acosten i observen una cara. Giren a la dreta i es fixen en una cua d'embarcament. S'allunyen i veuen un pla general de la terminal T1. Què busquen exactament?
Al costat de les pantalles hi ha una paret amb una trentena de cares. Són fotografies de carnet acompanyades d'un nom i estan ajuntades en diversos grups. Als monitors justament busquen aquests rostres, que corresponen als lladres multireincidents més habituals a l'aeroport. Hi ha més de 5.000 càmeres en tota la infraestructura i, en aquest moment, també hi ha quatre agents d'incògnit a la terminal T1 i dos a la terminal T2. Tots estan buscant lladres. De cop, sona l'emissora. Un vigilant de seguretat ha detectat una de les dones que apareix a les fotografies. On és? "A la intermodal de la Tango 1", responen. La intermodal és la connexió de l'aeroport amb el transport públic, i la Tango 1 és la terminal T1. Per l'emissora sempre es parla amb l'abecedari fonètic: la A és alfa, la D és delta i la T, tango. S'hi dirigeixen tres agents.
En els darrers deu anys, els delictes a l'aeroport s'havien multiplicat per deu, tal com va avançar l'ARA la tardor del 2024. Aquell octubre es va tancar amb 1.070 delictes, més d'un cada hora. Això va fer que els Mossos reaccionessin i implementessin un dispositiu de reforç, el pla Faixa, que aquest estiu està començant a donar resultats. Joan Alfred Vives, subinspector dels Mossos d'Esquadra i cap de l'àrea regional de seguretat aeroportuària, explica que llavors hi havia poca "eficàcia" i també pocs "efectius". Fins fa poc, hi havia un binomi a cada terminal. En nou mesos, però, s'ha passat de 126 agents a 202, i de vuit agents de paisà a 24. "El nostre lema és que l'aeroport sigui inexpugnable", afirma el subinspector.
El reforç s'ha notat i al mes de juny, segons les dades a què ha tingut accés l'ARA, els furts s'han reduït a la meitat. Si el 2024 van ser 643, el 2025 s'ha tancat amb 300, menys també que el 2023. De fet, les dades de robatoris van a la baixa des del febrer. Les identificacions són constants i, si bé han caigut els delictes, han pujat les detencions: al juny se n'han fet 169, més del doble que el mateix mes de l'any passat. Tot plegat mentre l'augment de passatgers no s'atura: aquest mes de juny n'hi ha hagut 5,2 milions, 200.000 més que l'any passat.
Aquesta tasca policial ha anat acompanyada d'un diàleg amb Aena i altres interlocutors de l'aeroport, com els negocis, perquè prenguin més mesures de prevenció, per exemple incorporant més vigilància privada i desplegant més càmeres. Abans només una empresa de lloguer de cotxes tenia vigilants. Ara ja en tenen el 80% dels comerços. Vives admet que aquest pla no només va de reduir les dades, sinó també de millorar la "percepció". Per aconseguir-ho, hi ha més agents uniformats, però també més cotxes de Mossos en llocs visibles, encara que alguns estiguin buits. Ara que venen vacances toca "mantenir el tipus", afegeix.
"Especialistes, bons, hàbils"
El multireincident que ve al Prat, sovint fugint de la pressió policial que hi ha a Barcelona, és "especialista, bo, hàbil", descriu Vives. Són discrets. Busquen cues de vols cars (els que van als Emirats àrabs, per exemple) o de companyies asiàtiques, ja que els viatgers solen ser una mica més "confiats". N'hi ha que compren vols barats, amb el bitllet obert, per robar dins de la zona restringida i després cancel·lar el vol.
Els grups de cares que hi ha enganxats a la pissarra permeten diferenciar els lladres. Per una banda, hi ha els homes provinents de països de l'Europa de l'Est. Roben vehicles, fan pals (així es coneix en l'argot cometre un robatori) a l'autopista, més tard a l'aeroport i marxen. Fugen lluny, i busquen nous aeroports europeus per continuar robant. També hi ha un grup de cares de joves provinents del nord d'Àfrica. Aquests busquen maletes per emportar-se-les quan el propietari està distret. Hi van d'hora al matí, aprofitant que hi ha gent que dorm esperant un vol. Finalment, hi ha un grup de dones joves, que també són de l'Europa de l'Est. Són carteristes experimentades que busquen a les butxaques dins dels ascensors i a les passarel·les. "Quan les detens, sempre diuen que estan embarassades", comenta un agent.
"Estic embarassada", comenta ràpidament la dona que els Mossos han interceptat a la intermodal de la terminal T1. I ensenya un paper reiteradament on, a priori, es demostra el seu estat. És una de les multireincidents que apareixen al mural i no pot justificar de cap manera per què és a l'aeroport. Té catorze detencions prèvies. Finalment, els agents l'acompanyen a la sortida i ella agafa un bus en direcció a Barcelona. Tot apunta que anava amb una altra dona, que han perdut de vista i a qui intenten trobar per les càmeres.
Una altra de les tècniques que ha implementat la policia, després d'un llarg diàleg amb la judicatura i la fiscalia, és la d'aconseguir ordres d'allunyament de la infraestructura. N'han aconseguit 59 i n'hi ha 38 de vigents. Les seves cares també apareixen al mural. Els multireincidents, però, continuen venint: fa poc, dos lladres van robar un rellotge Cartier de 70.000 euros a un turista nord-americà. Els Mossos el van detenir i van retornar-ho tot a les víctimes. Dos dies després, van tornar a actuar, canviant la terminal T1 per la T2, i hi van robar 900 euros a un coreà. Van ser arrestats de nou. Just aquest dijous, els Mossos van detenir un vell conegut de l'aeroport: es tracta del primer lladre amb una ordre d'allunyament, el "top 1" del Prat, segons fonts policials. Va robar material valorat en 3.000 euros a una parella formada per una catalana i un danès. Venien a Catalunya a un casament. Els va robar al pàrquing de la terminal T1, i els Mossos el van enxampar poc després gràcies a les càmeres.
Les pantalles i el mural de cares són a l'interior de la comissaria que els Mossos tenen a la terminal T1. És una comissaria en reformes, ja que acaben d'instal·lar-hi una zona de contenció amb tres sales per fer esperar els detinguts. Fins ara tenien un problema: detenien tanta gent que es formaven cues. Ara podran regular millor els temps. Des del maig del 2024, els Mossos també tenen un edifici als afores de la terminal T2, cedit per Aena, de 4.000 metres quadrats on també hi ha agents d'ordre públic i altres unitats. Admeten que, si finalment assumeixen noves competències als aeroports, necessitaran més espai.
De cop, l'emissora de la policia torna a sonar. Alguna cosa està passant a la plaça, a les arribades de la terminal T1. Un pare ha perdut el seu fill, però al cap de pocs minuts tornen a estar junts. S'abracen. Una família fa el mateix pocs metres enllà després de retrobar-se.