USTEC-Stes demana un protocol per prevenir casos com el de l'institut Joan Fuster

El sindicat assegura que les retallades han afectat la convivència escolar i provoquen angoixa al professionals

Acn
13/05/2015

BarcelonaDesprés de l'agressió mortal a un un professor, el 20 d'abril passat, a l'Institut Joan Fuster de Barcelona, el sindicat USTEC-STEs demana crear un protocol d'actuació ''clar, eficaç i pràctic'' per evitar que es repeteixin episodis com aquest. Segons el sindicat, el protocol hauria de garantir que l'administració destinés tots els recursos legals i jurídics necessaris pel professorat afectat. USTEC-STEs, a més a més, culpa les retallades d'afectar la convivència escolar i assegura que molts professors i mestres pateixen angoixa per no poder atendre degudament els alumnes que més ho necessiten. Per això, el sindicat també reclama la reversió de les retallades implantades des de 2010.

El sindicat USTEC-STEs vol que es creï un nou protocol ''clar, eficaç i pràctic'' contra l'agressió als docents i que garanteixi que l'administració posi els mitjans legals i jurídics al professorat afectat des d'un primer moment. Així ho ha explicat la portaveu del sindicat, Ana Elvira Sánchez, en una roda de premsa per valorar la mort del docent de l'IES Joan Fuster de Barcelona, a qui esperen retre un petit acte de record simbòlic, el 20 de maig, a tots els centres educatius. USTEC-STEs ha recalcat que aquest episodi és un cas aïllat però han assegurat que la violència i les agressions a les aules catalanes són prou habituals com per dedicar-hi tots aquests recursos.

Cargando
No hay anuncios

Per això, critiquen les retallades que s'han anat instaurant des de 2010 i demanen la seva reversió. Segons USTEC-STEs, l'augment de ràtios, l'increment d'hores lectives i l'empitjorament de les condicions laborals dels professionals docents han afectat la ''convivència escolar''. Segons Ana Elvira Sánchez a tots els centres educatius es donen situacions que fan ''vulnerables'' el professorat, i ha assegurat que el col·lectiu està ''angoixat'' perquè no pot atendre com hauria de fer-ho la diversitat d'alumnes i les seves necessitats.

El membre del secretariat nacional d'USTEC-STEs, David Córdoba, ha volgut recalcar que no es fa una ''relació directa'' entre el cas del Joan Fuster i les retallades però si que ha afirmat que les retallades han afectat aquesta convivència amb manifestacions violentes de diferents tipus, ja sigui d'actituds, físiques o verbals i sobretot amb el temps que poden dedicar-hi els professionals a resoldre possibles conflictes ''encara que sigui parlant amb els companys''.

Cargando
No hay anuncios

Córdoba també ha explicat que no se'n tenen dades, tot i que el sindicat manté que hi ha ''moltes'' queixes i consultes'', sobre agressions i accions violentes a les aules, sobretot perquè en molts casos no s'arriba a denunciar ni comunicar. Segons Córdoba, els mateixos docents no volen estigmatitzar el centre si fan pública una situació complicada.

El sindicat doncs, per fer front a aquesta situació, demana al Departament d'Ensenyament un calendari de reversió de les retallades que s'han anat aplicant a les escoles i instituts públics des de 2010, retornant per exemple a les ràtios i a l'horari lectiu establert anteriorment. També demanen contractació de nou professorat de suport, de psicopedagogs i d'altres professionals que garanteixen l'escola inclusiva i l'atenció a la diversitat a tots els centres. Com a exemple, Ana Elvira Sánchez ha recordat que els darrers estudis de la Creu Roja fixaven en 65.000 tractats per malalties mentals, una xifra que ha augmentat un 19% des de 2008, a l'inici de la crisi. Sánchez creu que els recursos actuals no garanteixen una bona atenció d'aquests infants.

Cargando
No hay anuncios

Paral·lelament, USTEC-STEs també demana que s'enforteixi la posició dels docents als centres, és a dir, que es derogui el decret de direccions, d'autonomia o de provisió de llocs de treball perquè són mesures que han ''sabotejat'' la gestió democràtica dels centres. El sindicat considera que cal reforçar l'autoritat moral dels docents donant-los més suport i enfortint la seva tasca.

El sindicat ha avançat també que s'està preparant una jornada de mobilització del sector educatiu, per reclamar polítiques reals que permetin una educació pública i de qualitat abans d'acabar el curs. Tot i que no està tancada, una de les dates que hi ha sobre la taula és el 13 de juny.