El Mundial de la discòrdia que canvia el negoci del futbol

Els estadis seran desmuntables, perquè després Qatar no necessita infraestructures tan grans

Tot i l’oposició de les grans lligues, el Mundial de futbol se celebrarà l’hivern del 2022. La FIFA va de bracet de Qatar, i les altes temperatures de l’estiu, que superen els 50 graus, obliguen a canviar el calendari internacional. Cap entrebanc atura Qatar, que segueix amb el seu pla per celebrar un Mundial que ha estat sempre sota l’ombra de la sospita. A prop de l’Acadèmia Aspire, a pocs minuts de Doha, hi ha un petit espai on teòricament els qatarians van convèncer els delegats de la FIFA. Són vint cadires de pell en una sala d’última generació on es projecta un vídeo promocional de 35 minuts per als més privilegiats (fins al 2018 Qatar no pot promocionar el Mundial). És Qatar en tota la seva esplendor. Metro fins als estadis, més de 80.000 places hoteleres i nou grans complexos esportius, el més luxós a Lusail, amb 86.000 seients i que farà Norman Foster.

Els estadis seran desmuntables, perquè després Qatar no necessita infraestructures tan grans. Per això si algú en vol una part els estadis es podran enviar a través de la FIFA a qualsevol punt del món. El vídeo, impactant i paradoxal, té un personatge central, Pep Guardiola, a qui els membres de l’organització donen com a seleccionador de Qatar el 2022. A pocs quilòmetres dels vint seients de pell s’hi ha recreat una gran duna artificial (a prop de centenars de dunes reals) on s’estan construint cases luxoses per regalar el 2021 a personatges famosos. És el nou màrqueting, basat en un diner que mai s’acaba.