Hemoteràpia animal

Jordi Grífols

Text: Núria Juanico
11/09/2015

El Jordi Grífols porta la vocació a la sang. Fill d’una família d’hematòlegs, Grífols va estudiar veterinària però bona part del temps lliure que li deixava la carrera el va passar “al laboratori del pare processant bosses de sang”, explica. Després d’acabar els estudis, va estar 10 anys treballant amb fauna salvatge i, més tard, es va dedicar a la recerca i investigació veterinària. El 1994 va posar en marxa la clínica Zoològic Badalona Veterinària, que està especialitzada en animals exòtics, però també tracta animals de companyia més habituals com gossos i gats. Va ser durant aquesta etapa que Grífols va adonar-se de la manca de sang per a transfusions de gossos, i va decidir posar-hi remei.

“L’hemoteràpia en veterinària està a les beceroles”, apunta Grífols, que explica que quan es necessita sang per a transfusions s’obté d’animals de gossera, o bé el veterinari demana a un client que la seva mascota es faci donant. Per això, Grífols i la seva dona van crear el primer banc de sang de Catalunya amb una colònia de gossos controlada sanitàriament. El projecte, que s’anomena Grivet i és pioner a Europa, va començar el 2011, i aquest any ja ha distribuït les primeres bosses de sang. La colònia està formada per 30 gossos de caça amb el tipus de sang més compatible de l’espècie, i els animals viuen en grup en unes instal·lacions de 300 m amb espais coberts i descoberts. Dos assessors en benestar animal treballen a la instal·lació per garantir que els gossos estiguin ben tractats.

Cargando
No hay anuncios

“Els animals estan sotmesos a controls de salut regulars. D’aquesta manera, evitem transmetre malalties a les altres mascotes a través de la sang i n’assegurem la qualitat”, precisa Grífols, que destaca que “se’ls extreu la quantitat ajustada al pes de cada donant”. A més, els cuidadors acostumen els gossos al procés d’extracció perquè no se’ls hagi de sedar o de subministrar tranquil·litzants durant cada donació. El projecte els permet disposar de sang en estoc i proporcionar les bosses de forma immediata als 30 hospitals veterinaris amb els quals treballen.

Els gossos són doblement solidaris, ja que, a banda de donar sang, també participen en un programa de teràpia amb animals de l’associació Apadis. Així, els gossos entren en contacte amb persones amb discapacitat intel·lectual, que juguen amb ells. L’activitat aporta un caire social al projecte i beneficia els animals perquè “se socialitzen i interactuen amb les persones”, subratlla Grífols. Tot i que el banc de sang fa pocs mesos que està en funcionament, el veterinari ja té al cap ampliar la gamma de productes amb bosses de sang més petites i, de cara a l’any vinent, posar en marxa un altre banc de sang, en aquest cas amb una colònia de gats.

Cargando
No hay anuncios

Les claus

Grífols va adonar-se de la manca de sang per a transfusions de gossos i va crear un banc de sang

Cargando
No hay anuncios

La colònia consta de 30 gossos amb el tipus de sang més compatible que viuen en grup en un espai de més de 300 metres quadrats

Els animals aprenen a donar sang sense tranquil·litzants ni sedants i se’ls extreu la quantitat ajustada al seu pes

Cargando
No hay anuncios

Els gossos també participen en un programa de teràpia animal amb persones amb discapacitat