Publicitat
Publicitat

VAGA GENERAL

El transport, clau de l'èxit de l'aturada, centra a Catalunya les discrepàncies entre patronal i sindicats

Pendents dels serveis mínims

La Generalitat es reuneix avui amb els agents socials per intentar tancar un acord sobre els serveis mínims de la vaga. Els transports són el principal motiu de discrepància.

A quatre dies de la vaga general es van aclarint els serveis mínims que funcionaran durant la jornada. Després de l'acord entre el ministeri de Foment i els sindicats en els àmbits que són competència de l'Estat, els sindicats i patronals catalans esperen el decret de la Generalitat sobre el gruix del que es gestiona des de Catalunya: sanitat, educació, serveis socials i el punt més delicat de tots i sobre l'únic que no hi ha acord: els transports. Els agents socials es reuniran aquest matí amb el Govern per mirar de tancar un acord.

Els sindicats catalans han demanat al Govern que respecti els mínims del 2010 en tots els casos, però veient el pacte de Madrid, on això ha succeït en tots els casos excepte en el transport aeri i els rodalies, és possible que a Catalunya acabin dictant-se serveis mínims superiors a l'anterior convocatòria. Malgrat que des de Comissions Obreres i la Unió General de Treballadors s'apel·lava al fet que el decret de fa dos anys estava basat en acords en fred entre patronals i sindicats que es remunten al 2002 (quan Convergència i Unió governava a la Generalitat), l'actual executiu ja ha deixat clar que no té per què replicar-los. Aquests acords són, en tot cas, una guia per prendre una decisió avui mateix i deixar tancada la qüestió, però l'actual context econòmic pesarà a l'hora de redactar el decret.

Les patronals ho tenen clar i van demanar uns serveis mínims molt superiors en la trobada que van mantenir amb el Govern la setmana passada. Tant Foment del Treball com Pimec van assegurar que la Generalitat tindria en compte les circumstàncies econòmiques en què es produeix la vaga i que contactaria amb altres comunitats autònomes per comprovar amb quins criteris s'actuava.

A la Comunitat de Madrid, per exemple, ja es va arribar a l'acord perquè circulin entre un 30% i un 35% dels metros i entre un 20% i un 30% pel que fa a la resta de transports, excloent-hi els rodalies -que s'han pactat a nivell estatal perquè no tenen la competència transferida com passa a Catalunya-. L'acord pot donar pistes del que s'acabi decidint aquí, tot i que els sindicats volien només un 25% dels serveis en hora punta al matí i a la tarda.

Els esforços i l'atenció dels sindicats, però, estan centrats a aconseguir que la vaga sigui un èxit de seguiment i una resposta rotunda de rebuig a una reforma laboral que, en paraules del líder d'UGT, Cándido Méndez, suposa "la demolició de l'estat de dret". Durant les últimes setmanes, els milers de delegats sindicals a les empreses s'han bolcat per mobilitzar els treballadors. CCOO de Catalunya ha editat cartells i fulls volants que informen sobre la convocatòria de dijous en deu idiomes diferents, segons va explicar a Efe el responsable d'immigració, Gashan Saliba. Els treballadors podran trobar la informació en idiomes tan diversos com l'àrab, el rus, l'urdú i el tagal, a més del català i el castellà.

Por i desànim

Els perills que s'han de vèncer en aquesta vaga, asseguren els sindicats, són la por i el desànim que s'han instal·lat en moltes persones després de quatre anys de dura crisi. Els efectes d'aquest escenari sobre el mercat de treball -que registra un volum històric d'aturats de més de 680.000 persones i que, segons els pronòstics, seguirà creixent- poden ser un escull per mobilitzar els que asseguren que no és un bon moment per arriscar la feina o el sou.

Per combatre possibles pressions a les empreses, les organitzacions sindicals han engegat campanyes per denunciar els casos en què algú es pugui veure privat d'exercir el dret a vaga. Una de les iniciatives amb més ressò, perquè s'aprofita per primer cop de la penetració de les xarxes socials, l'ha dut a terme UGT. Amb el hashtag #piquetempresarialja han recollit més de 130 noms d'empreses on s'ha pressionat d'alguna manera treballadors perquè no facin vaga. CCOO ja n'ha denunciat sis casos, en què el denunciant s'ha volgut personar i aportar proves al Tribunal Laboral de Catalunya.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT