Publicitat
Publicitat

ELECCIONS ESPANYOLES

Se centra en l'economia sota el lema "Suma't al canvi"

La campanya del PP s'oblida dels temes més controvertits

Conscients que les enquestes donen per feta la victòria, Rajoy ha dissenyat una publicitat electoral destinada a assolir la majoria absoluta. El PP esquiva tot el que pot generar divisió d'opinions.

Ni llengua, ni matrimoni homosexual, ni memòria històrica, ni model d'estat, ni política antiterrorista. Res de tot això figura als materials de campanya que els popualrs van presentar ahir a la seu del partit. L'objectiu dels 27 dies que queden fins a les eleccions del 20 de novembre és no espantar cap votant indecís i, sobretot, atraure els electors de centre reformista. El PP sap que té la majoria absoluta a la punta dels dits i no la vol deixar escapar.

La dreta espanyola fuig de la confrontació que va marcar els comicis del 2008 -centrats en la suposada negociació amb ETA- i prova de vendre no "un projecte de partit, sinó de país", va dir la directora de la campanya, Ana Mato. Per això, va subratllar les diferències de fons que, a parer seu, hi ha entre el seu eslògan -"Suma't al canvi"- i el dels socialistes, "Lluita pel que vols": "Si el PSOE es vol barallar, es trobarà davant el mur de la concòrdia, la unió i l'entesa". Per no fer enfadar els votants de fora de Catalunya, asseguren que el lema, idèntic als territoris de parla catalana, ha estat traduït al "català, balear i valencià".

La campanya gira només entorn de les qüetsions que, segons els baròmetres del CIS, preocupen més els ciutadans: l'economia i les seves derivades com les pensions, l'ocupació, la igualtat d'oportunitats per poder trobar feina, les ajudes als emprenedors i la reforma de les administracions perquè siguin més àgils.

Per aprofundir en aquest missatge, el candidat va explicar que, si governa, durant els primers cent dies de mandat aprovarà tres iniciatives: la llei d'estabilitat pressupostària; un pacte territorial per l'austeritat, i una llei del bon govern i l'accés a la informació pública.

ETA, fora de campanya

El discrus de la moderació i evitar tota polèmica que pugui restar vots estan tan interioritzats que Mato va arribar a dir que el seu partit "mai, mai, mai" ha fet servir ETA com a argument electoral, tot i els retrets durant anys a José Luis Rodríguez Zapatero per les suposades concessions polítiques que estava fent per acabar amb el terrorisme. La dirigent popular va reiterar que el comunicat del cessament definitiu de la violència era una "bona notícia" i va negar "pressions" de l'ala dura del PP perquè endurissin la posició. Fins i tot va defugir mullar-se quan una periodista li va preguntar si podria garantir que en cap cas Rajoy flexibilitzaria la dispersió de presos.

La cúpula dels populars ja fa dies que avisa que el programa electoral, que s'aprovarà dilluns que ve a Galícia, haurà de ser necessàriament poc definit amb el pretext que la situació econòmica no permet fer grans concrecions. Per espantar el discurs de la por a la dreta, la direcció del PP va esforçar-se ahir a negar que tingui cap intenció de retallar les prestacions per desocupació com es desprenia d'una entrevista que Rajoy va concedir al diari argentíLa nación.Hi ha qui, però, no respecta el guió de prudència: les Noves Generacions van reclamar que es recuperin competències en educació per a l'Estat, una proposta que Rajoy sempre ha descartat.

Mentre s'ultimen els serrells del programa electoral, l'equip de campanya tanca el calendari d'actes del candidat durant els 15 dies de campanya. Per poc que pugui visitarà totes les comunitats autònomes i fonts del PP apunten la possibilitat que l'enganxada de cartells sigui a Catalunya. Per oferir el perfil més conciliador, esquivarà els actes al costat de José María Aznar.

Tan dolça volen la campanya que el PP regalarà caramels amb un missatge anti-Rubalcaba que es veu en desplegar-ne el paper.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT