CIRC
Cultura 02/07/2015

El Cirque du Soleil arrela a la Costa Daurada

S’estrena ‘Amaluna’, la segona obra dels canadencs que passarà l’estiu a Port Aventura

Dani Revenga
3 min
Amalunaés un espectacle per a tots els públics, d’aire romàntic, que recorda Romeu i Julieta, amb l’acrobàcia i els malabars com a protagonistes.

Madrid / SalouSegon capítol de l’associació de marques entre l’internacionalment aclamat Cirque du Soleil i Port Aventura. Avui s’estrena a la carpa instal·lada al parc temàtic de la Costa Daurada Amaluna, un espectacle que arriba a Catalunya després d’haver triomfat als Estats Units i al Canadà, i també a Madrid, on va fer la primera escala europea. Després vindran Brussel·les, París, Londres, Amsterdam i Frankfurt. Barcelona no és a la llista, almenys de moment.

La d’avui a Port Aventura és la sessió première, només per a convidats i vips, amb catifa vermella i photocall inclosos. Les funcions obertes al públic comencen demà i s’allargaran fins al 23 d’agost. És el segon any del conveni dels sis que han subscrit el Cirque du Soleil i Port Aventura, en una aposta del parc temàtic per associar-se a marques de prestigi internacional per diversificar els seus visitants i donar valor afegit a la seva oferta, els mateixos arguments que l’han portat a projectar la construcció de FerrariLand. Amb Amaluna, Port Aventura espera superar els 100.000 visitants aconseguits l’estiu passat amb Kooza.

Amaluna, la 33a creació del Cirque du Soleil, és un espectacle marcadament femení. Narra la història d’una illa habitada per dones, on la reina, Prospera, celebra amb diversos rituals l’entrada a l’edat adulta de la seva filla Miranda. Molt a prop d’allà, una tempesta fa naufragar un vaixell d’homes, que acaben trobant refugi a l’illa. Un d’ells, Romeo, coneix Miranda, i s’enamoren. Per materialitzar la relació, però, Romeo haurà de superar un seguit de proves amb què Prospera vol assegurar-se de la seva vàlua i de l’autenticitat dels seus sentiments. Un argument naïf -per a tots els públics, com ha de ser- que serveix com a fil conductor d’una posada en escena captivadora, en què les acrobàcies i els malabarismes habituals dels canadencs es veuen potenciats per la teatralitat, la il·luminació, el vestuari i la música en directe, uns elements que conquereixen l’excel·lència en tots els registres de les arts escèniques, que és la marca de la casa.

‘Made in Mont-real’

Aquesta excel·lència no seria possible sense la rígida direcció artística que exerceix la matriu de la companyia, instal·lada a Mont-real, la ciutat d’origen del Cirque du Soleil. Els 3.000 professionals que treballen a la seu central del Cirque -més d’un 60% dels recursos humans de la companyia- no deixen cap detall a l’atzar. Els seus espectacles fan la volta al món amb artistes reclutats als cinc continents, però tot es dissenya al Canadà. Larry Edwards, responsable de vestuari d’ Amaluna, explica: “Escanegem els cossos i els rostres dels nostres artistes per enviar la informació morfològica a Mont-real i que els facin el vestuari a mida, perquè tot els vagi perfecte”. “Fins i tot les màscares o alguns complements del maquillatge es dissenyen en funció de les característiques individuals de cada artista”, diu Edwards. Un culte al detall que també es practica en la creació i l’evolució de les coreografies. “Quan sortim de gira, anem fent evolucionar l’espectacle, però tot es fa d’acord amb Mont-real, on s’ha concebut originalment”, diu la directora artística, Rachel Lancaster.

Una manera de treballar que ningú preveu que canviï amb les dràstiques i recents novetats a l’accionariat de la companyia. A finals del mes d’abril, el fundador i alma mater del Cirque du Soleil, Guy Laliberté, anunciava que venia un 90% de les seves accions a un grup inversor nord-americà, que passa a tenir un 80% de la companyia. L’operació es va definir ja des d’un primer moment com una manera de guanyar “múscul financer” per afrontar pròximes expansions en una companyia valorada en 1.500 milions d’euros. Fonts del circ coincideixen que “encara és aviat”, però no esperen que canviï res: “El model funciona i canviar-lo seria matar la gallina dels ous d’or”.

stats