04/12/2016

22,3 milions: el cost per tenir la Fórmula 1 a Catalunya el 2017

3 min
22,3 milions: el cost de la Fórmula 1 el 2017

BarcelonaPortar la Fórmula 1 a Catalunya costarà 23,8 milions de dòlars l’any vinent, és a dir, 22,3 milions d’euros al canvi actual i un 1,8% més que l’any passat. El contracte que Formula One, l’empresa organitzadora del campionat, té amb el Circuit de Catalunya està avalat per la Generalitat, que ha publicat les xifres als pressupostos del 2017 presentats la setmana passada.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El fet que la Generalitat avali el contracte no significa que pagui la xifra que hi apareix, sinó que es compromet a pagar la diferència si la instal·lació de Montmeló no té prou diners, cosa que passa cada any des de l’inici de la crisi. Això ha comportat que en els dos últims exercicis la Generalitat hagi hagut de posar 10 milions d’euros al Circuit a través de dues ampliacions de capital (la primera, de 2,5 milions, i la més recent, de 7,5 milions).

La Generalitat rescata el Circuit de Catalunya amb 7,5 milions

Aquest any el contracte era inicialment de 25,3 milions de dòlars, però el Govern i el Circuit el van renegociar fins a deixar-lo en 23,44 milions. A més, van aconseguir que el conseller delegat de Formula One, l’octogenari Bernie Ecclestone, acceptés que durant el 2017 i el 2018 el preu només s’apugi al mateix ritme que la inflació dels Estats Units. Això és el que farà que l’any vinent el contracte creixi un 1,6%, que és la inflació que hi va haver als EUA a l’octubre, el mes que les dues parts han triat per revisar el preu. Traduït a una xifra tangible, això situa el cost de la Fórmula 1 de l’any vinent en els esmentats 23,8 milions de dòlars. El 2018 la xifra serà la mateixa més l’IPC nord-americà de l’octubre que ve.

L’efecte Trump

Però el principal impacte sobre el contracte no és la inflació dels EUA, sinó la seva moneda. El contracte està signat en dòlars, per tant, a la Generalitat li surt més barat pagar quan el dòlar està baix que quan està alt. Però el dòlar està en clara tendència a l’alça, sobretot des de la victòria de Donald Trump a la presidència nord-americana. Aquests diumenge la moneda dels EUA cotitza al nivell més alt en 14 anys, a 0,9371 dòlars per euro.

Aquests moviments tenen un impacte directe en el cost del contracte. Per exemple, els 23,8 milions que s’hauran de pagar l’any vinent són, avui, 22,32 milions d’euros. Fa dos mesos, la mateixa xifra de dòlars corresponia a 21,17 milions d’euros. En només seixanta dies el preu ha crescut un 5,5%, és a dir, més d’un milió d’euros.

Com sempre passa amb els mercats, el futur és un misteri, però els experts donen per fet que el dòlar seguirà creixent, gràcies a la política de despesa pública que ha anunciat Donald Trump i també a la pujada de tipus que en principi hi hauria d’haver als Estats Units aquest mateix mes.

Les tensions financeres que ha viscut la Generalitat en els últims anys ha provocat que algunes persones hagin qüestionat obertament que calgui gastar diners públics per tenir la Fórmula 1, un espectacle, a més, que en els últims anys ha anat perdent interès i audiència.

Amb tot, el Govern sempre s’ha decantat per la postura dels defensors que aquesta instal·lació té un impacte econòmic que va més enllà del mateix circuit. Tenir la Fórmula 1, argumenten, genera impacte publicitari per a les marques Barcelona i Catalunya. De fet, un dels petits accionistes del Circuit, el RACC, va fer un estudi en què assegurava que la instal·lació genera un impacte de 332 milions a Catalunya.

És per això que ara el Govern busca la manera que els sectors beneficiats per aquesta activitat contribueixin econòmicament a la sostenibilitat del Circuit. Els dirigents de la instal·lació estan enllestint un pla estratègic per als pròxims cinc anys que garanteixi la sostenibilitat financera.

El Govern ja té un 76% del Circuit

Les últimes ampliacions de capital que ha fet el Circuit per cobrir les pèrdues que genera cada any la instal·lació han provocat que la Generalitat, que és qui ha cobert aquestes ampliacions, hi hagi augmentat el seu pes accionarial. Així, la Generalitat controla ara un 76,4% del capital del Circuit (la major part directament, però un 20% està en mans de l’empresa pública Avançsa). El segon accionista, el RACC, en té ara un 15,7% (enfront del 18% d’abans) i l’Ajuntament de Montmeló en conserva un 7,9%.

stats