Dakar 2013
Especials 06/01/2013

Els canvis de normativa per al Dakar 2013

Els cotxes hauran d'anar equipats amb motors provinents de vehicles de sèrie i només algunes peces podran ser modificades

Ara
2 min

BarcelonaDesprés que aquest dissabte comencés el Dakar, amb una etapa d'exhibició, diumenge els pilots ja s'endinsen al desert peruà per tastar una vegada més el ral·li més dur del món. Una prova complexa en el recorregut que requereix vehicles perfectament preparats. Això sí, dintre d'uns límits.

L'organització del Dakar ha tornat a incorporar modificacions per a l'edició del Dakar del 2013 amb la intenció d'afavorir la intensitat de la competició, però sempre respectant els valors del ral·li-raid. Per a aquest 2013, les principals novetats se centren en la categoria de cotxes.

Motors estàndards per a tots els cotxes

La novetat principal obliga els pilots a presentar cotxes equipats amb motors provinents de vehicles de sèrie. Només algunes peces podran ser objecte de modificacions, segons un protocol definit amb precisió al reglament tècnic de la cursa.

Un reglament estable per als cotxes

Des de fa ja diversos anys, els organitzadors treballen juntament amb la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA) i els diversos constructors implicats en el ral·li en la definició d'un nou reglament, en vigor per a les edicions del 2013, 2014 i 2015. El text va ser elaborat amb la voluntat de disminuir les despeses d'investigació i desenvolupament dels vehicles, de mantenir un nivell d'espectacle i de reequilibrar les possibilitats de triomf entre les diferents categories de cotxes.

La brida d'admissió d'aire: una eina d'ajustament per als cotxes

Amb la finalitat d'afavorir més competència als primers llocs de la classificació, es poden prendre decisions sobre el diàmetre de les brides d'admissió d'aire emprades a les diferents categories.

Les motos de 450 cc, la via del futur

La reforma llançada des de fa anys en referència a la reducció de la cilindrada de les motos està arribant al final. Durant la temporada 2012, el constructor japonès Honda va decidir invertir en un equip oficial amb l'objectiu de competir ràpidament amb la firma austríaca KTM. Paral·lelament, s'inscriuen al Dakar estructures privades cada cop més competitives, amb el suport de marques com Yamaha, Huqsvarna o, fins i tot, Sherco.

Les penalitzacions per canvi de motor es mantenen a les motos

A l'última edició del Dakar, la instauració de penalitzacions que inciten els pilots a preservar els motors de les seves motos va ser decisiva. Per a aquesta nova edició, els barems es mantenen idèntics: 15 minuts de penalització per al primer canvi de motor, 45 minuts per al segon i 2 hores per al tercer i els següents.

stats