Publicitat
Publicitat

Esteve Calzada:

"Aquesta final encara ha generat més expectació que la de Roma"

Data "Els partits que es juguen en dissabte tenen menys audiència que els que es disputen entre setmana" Catalunya "El Barça s'associa a Catalunya com el seu element distintiu"

Esteve Calzada (Lleida, 1966) va ser durant sis anys el director general de màrqueting del Barça (del 2002 al 2007) i després va fundar l'empresa de màrqueting esportiu Prime Time Sport. Amb ell al club, el Barça va començar el procés d'internacionalització. Ara l'entitat blaugrana és coneguda arreu del món, i juntament amb el Manchester United és el club amb més seguidors a escala internacional.

Per què el Barça i el Manchester United han aconseguit ser dos clubs tan globals? Quines han estat les claus?

Aquesta situació es deu a una combinació de factors, si bé un dels més importants és l'èxit esportiu recent. I és que en la captació d'aficionats tenir una ratxa de victòries al terreny de joc és important. Aquest posicionament beneficia els clubs quan guanyen, però els fa més vulnerables als fracassos esportius. Així, en els mercats remots hi ha increments o descensos de seguidors. Un altre factor important és la distribució dels drets televisius. I en això el Manchester United té avantatge. A la Premier League es va apostar per una política millor al sud-est asiàtic, van ser més agressius que altres lligues, i fa anys gairebé van regalar els drets televisius. Això ha fet que ara el United tingui molts seguidors allà.

Els jugadors estrella també són un altre factor a tenir en compte.

Sí. La presència a l'equip de jugadors especials, irrepetibles, també influeix en la captació de seguidors. Beckham o Ronaldinho en la seva època i Leo Messi ara ajuden molt a fer afició. Cal tenir en compte que el palmarès també construeix una marca. L'estil de joc, els jugadors... tot això crea marca i fa que la final sigui molt atractiva. A més, per últim però no menys important, també cal destacar les gires i les campanyes dels patrocinadors. Tot i això, pel que fa a les gires, pel fet d'anar a Amèrica un club no tindrà més seguidors allà, cal treballar-s'ho.

Quin és el punt d'inflexió que va provocar l'augment de popularitat d'aquests dos clubs?

Cada cas té moments diferents. Mentre que el Barça ha fet canvis, el Manchester United no n'ha fet. Al Barça vam fer una aposta decidida per captar aficionats. Vam crear un departament internacional, vam crear l'eslògan "Més que un club", l'acord amb l'Unicef, la singularitat de Catalunya. A més, també vam distribuir Barça TV arreu del món. Tot això ho vam començar l'any 2003, però va sortir bé perquè va anar acompanyat d'èxits esportius.

A més a més els dos clubs són els que tenen més seguidors a la xarxa social Facebook.

Aquest és un indicador perfecte per als gestors de màrqueting esportiu, ja que el seguiment és del tot espontani. Després hi ha altres estudis molt més sofisticats, però el fet que siguin els dos clubs de futbol que tinguin més seguidors a Facebook és significatiu.

El Barça és una marca global, però se segueix associant a Catalunya.

El Barça s'associa a Catalunya com a element distintiu. Per als aficionats d'Anglaterra, per exemple, el Barça és el club de Catalunya. És una identitat pròpia. Per això el Barça es considera un club diferent, aquest és un tret distintiu.

La final del 2009 va ser la més vista, i fins i tot va superar les xifres de la Super Bowl americana. Quina audiència esperem de la d'avui?

Segurament serà una xifra d'audiència semblant a la del 2009. Hi ha alguns factors a favor que sigui més elevada, però també n'hi ha en contra. Entre els favorables trobem l'expectació. Aquesta final ha generat encara més expectació que la de Roma per la competitivitat que hi ha entre els dos equips, pels ànims de revenja del Manchester United després de perdre el 2009 i pel que li ha costat al Barça arribar a la final, després d'haver de superar el Reial Madrid. Però la final d'enguany, a diferència de la de fa dos anys, que es va jugar en dimecres, se celebra en dissabte, i els partits en dissabte tenen menys audiència que els que es disputen entre setmana.

Amb què es podria comparar l'audiència d'una final de la Lliga de Campions?

L'esdeveniment esportiu que té més audiència a tot el món és la final del Mundial de futbol. La final de la Lliga de Campions estaria al mateix nivell que la final de l'Eurocopa pel que fa a espectadors.

Més continguts de