Publicitat
Publicitat

LA GUANTERA

Monlau: els mecànics són les estrelles

El reglament tècnic del Mundial de motociclisme, que avui visita el Circuit de Catalunya, està escrit en anglès i en francès. Podria estar-ho també en català. Pràcticament no hi ha cap box del certamen en què no hi hagi algun mecànic d'aquí. Molts d'ells, més d'una trentena, s'han format a l'escola Monlau Competició, de Barcelona, per on ja han passat més de dos mil alumnes.

El nostre podria ser l'idioma oficial del motociclisme. El campionat està ple de pilots i equips d'aquí, els organitzadors són catalans, i fins i tots els comissaris que controlen que els motors s'ajustin a la norma són de casa.

L'any 1998 el pilot lleidatà Emili Alzamora i el seu mànager, Dani Amatriaín, ja no sabien d'on treure més ajudes per continuar amb el propòsit de córrer els Grans Premis de 125 cc. L'atzar els va fer conèixer en Pius Ventura, que dirigia els centres d'estudis Monlau, que ara tenen una tradició de gairebé trenta anys d'ensenyament amb prop de dos mil alumnes anuals en diversos indrets de Catalunya.

Ventura, amb una passió enorme per la competició, va saber veure en aquella proposta moltes possibilitats més enllà d'un patrocini. A les escoles Monlau la formació professional és un puntal importantíssim, del qual destaca la branca de l'automoció. L'ocasió permetia endegar una especialització enfocada a la mecànica de competició, centrada en el món de les curses de motos, que cada vegada generava més interès al país. No existia enlloc una escola com la que va començar al carrer Caracas, a tocar de la llera del Besòs. La iniciativa va tenir un ressò espectacular, i aviat va motivar l'interès de molta gent. Tant és així, que sovint rebia visites de les marques de motocicletes, fins i tot del Japó, que n'analitzaven i copiaven el model.

El 1999 Alzamora es proclamava campió mundial de 125 cc a Buenos Aires. Avui l'Emili ja no corre, però s'ha consolidat com un descobridor de talents impressionant. La seva millor troballa, per ara, un altre lleidatà: Marc Márquez, una de les joies del Mundial de motos. Actualment Alzamora dirigeix Monlau Competició, juntament amb Jaume Serrano; i Iban Ventura, fill de l'enyorat Pius, que malauradament va traspassar, és el responsable del grup escolar Monlau.

L'espectacular centre formatiu del carrer Potosí ha anat creixent. Sobretot des que el 2004 van ampliar l'ensenyament també al camp dels cotxes.

Les aules taller estan dotades de la millor tecnologia perquè els aprenents de mecànica de competició puguin aprendre aquest ofici amb rigor. Però el millor actiu d'aquest centre són els seus mestres: de dilluns a dijous fan de professors, i els caps de setmana exerceixen la feina en tots els circuits del món.

A cada exercici escolar uns 250 alumnes vinguts de molts llocs d'Espanya segueixen el programa de Monlau Competició: un any d'iniciació, convalidable en alguns casos, i dos d'especialització, en motos o cotxes. L'any lectiu és molt intens: tenen classe set dies a la setmana. Quan surten de les aules els dijous, toca anar a un ral·li, a un circuit... on sigui que hi hagi una cursa per posar en pràctica el que han après a la teoria. Aquesta experiència els dóna una gran projecció professional.

Sense ells, sense els mecànics, Alzamora o Márquez, com tots els pilots del món, no haurien estat tan importants.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT