Cultura 08/02/2014

La guerra bruta contra l'IRA del film '71' sacseja la Berlinale

X.s.
2 min

Enviat especial a BerlínPrimera sorpresa del festival. La pel·lícula britànica 71 va arrencar ahir una ovació del públic de la Berlinale amb l'agònica i trepidant odissea d'un soldat anglès separat del seu regiment durant una missió especial a Belfast que es veu obligat a travessar de nit una ciutat pràcticament en guerra, en el pitjor moment del conflicte nord-irlandès. Dirigida per Yann Demange, un debutant de currículum televisiu -és el director de la minisèrie de Charlie Brooker Dead set -, 71 segueix amb nervi la pista del soldat Hook (Jack O'Connell, el Cook de la sèrie Skins ) pels carrers arrasats de Belfast, perseguit per un grup de paramilitars. I en paral·lel s'endinsa en les lluites intestines de les diferents faccions de l'IRA i en les clavegueres de la guerra bruta de l'exèrcit britànic.

La pel·lícula funciona a la perfecció com a thriller d'acció realista i brut, gairebé com un videojoc de supervivència en terreny hostil, però encara és més contundent en el seu discurs polític, disparant cap a tots els bàndols implicats en un conflicte que es cobrava cada dia la vida de víctimes innocents. Amb el pols del millor Greengrass, sense cedir mai al sentimentalisme, Demange s'ha presentat en societat amb un film rodó que probablement estarà en el palmarès d'aquesta Berlinale.

La desesperació de l'infant

També en competició, l'alemanya Jack s'acostava al drama d'un nen amb una mare negligent, incapaç de fer-se càrrec dels seus fills. Edward Berger enganxa la càmera al protagonista per capturar el seu fràgil dia a dia i el neguit que l'envaeix quan fuig d'una llar d'acollida i no troba la seva mare. Jack traça en primera persona la desesperació de l'infant davant un adult incapaç, un camí recorregut abans pels Dardenne o per Nobody knows de Kore-eda, Fish tank d'Andrea Arnold i la recent Sister, als quals Jack, tot i la seva solidesa, no aporta cap novetat.

stats