Diumenge Ara Tu 23/09/2012

La moda es torna anònima

Ni estrelles de Hollywood, ni estilistes d'èxit, ni editors de revistes. Avui la moda es fabrica al carrer i es llança al món a través d'internet i les xarxes socials. Descobrim el que es portarà aquesta tardor de la mà de sis bloguers de tendències

Raquel Alba
7 min
LA MODA ES TORNA ANÒNIMA

Fotos: PERE VIRGILI"L'èxit dels bloguers ha fet que la moda evolucioni i deixi de ser un negoci aristocràtic dominat per dissenyadors omnipotents per convertir-se en un de democràtic". Amb aquestes paraules resumia ja fa cinc anys Robin Givhan, editor de moda de Newsweek i de Daily Beast , l'impacte dels blogs en una indústria tan tradicionalment tancada i oligàrquica com la de la moda.

Avui existeixen milers i milers de blogs. Des dels anomenats egoblogs, en què els autors posen amb la roba que adquireixen, fins als més convencionals, revistes urbanes que publiquen notícies relacionades amb el sector però amb un punt de vista personal. Malgrat l'abundància, els escollits que aconsegueixen que els seus posts es converteixin en una feina remunerada són molt pocs. Entre ells, Scott Schuman, de The Sartorialist . Procedent d'Indianapolis, a l'Scott se li va ocórrer fa més de set anys fotografiar i penjar al seu blog el look de la gent que passejava per Manhattan. La fascinació que han provocat aquests retrats, autèntiques pinzellades de la vida urbana americana de principis del XXI, li ha reportat magnífics dividends en forma de contractes amb firmes com Burberry i Gap.

L'èxit de Schumann no és un cas aïllat. L'adolescent Tavi Gevinson, de The Style Rookie ; Susana Lau, de Style Bubble ; Rumy Neely, de Fashion Toast; Joanna Goddard, d' A Cup of Jo, i Hanneli Mustaparta, de Hanneli, són alguns exemples més de blogueres, en aquest cas dones, que poden viure dels seus posts. Totes elles han esdevingut icones d'estil internacional i s'han convertit en figures habituals al cobejat front row (primera fila) de les desfilades de moda.

Malgrat que és un fenomen emergent, els blogs de moda a Catalunya encara no han aconseguit la repercussió dels escandinaus o els nord-americans. Van pel bon camí, però. "Ja fa més de sis anys que tinc el meu blog i, tot i que cada cop té més visites, em resulta impossible viure'n", explica Xènia Alonso, editora de Barcelonette , un dels blogs de moda amb més visites de Catalunya. El cas de la Xènia és la norma. La majoria de blogueres de moda catalanes han de combinar aquesta activitat amb altres feines. A l'espera que el negoci acabi d'explosionar, totes dediquen unes hores al dia a descobrir un estil anònim que té poc a veure amb l'alta costura que llueixen sobre catifes vermelles estrelles com Jennifer Lopez i Angelina Jolie. El mèrit d'aquests blogs és precisament això: convertir en protagonistes homes i dones desconeguts.

La conclusió de tot plegat, de l'èxit dels bloguers i de l'urban street fashion , és que el carrer ha pres les regnes de la moda. I que si, mentre passegem, algú se'ns acosta per demanar-nos si ens pot fer una foto per al seu blog, abans de contestar ens ho hem de pensar bé perquè, l'endemà, podríem haver-nos convertit en la nova icona de moda del moment.

RAQUEL CANO i LALI ARNAU: WWW.ALAPAGEBARCELONA.COM

Raquel Cano, de 33 anys, i Lali Arnau, de 28, van decidir crear el seu blog, Alapage Barcelona , després de cursar juntes un postgrau d'anàlisi de tendències. "Des de llavors, hem treballat molt i sobretot cada dia, però la recompensa ha estat molt satisfactòria en veure la repercussió del blog", explica la Lali. "Hem aconseguit arribar al nostre públic objectiu en un entorn tan complex com la xarxa", afegeix la Raquel. Com van decidir que el blog es digués Alapage Barcelona ? "Doncs vam donar-hi moltes voltes perquè volíem que fos original. Al final ens vam decidir per una frase que utilitzem molt sovint, alapage , pronunciat a l'anglesa. Combina dos conceptes, el de l'expressió francesa d'estar actualitzat i la paraula pàgina , de pàgina web". Segons ens expliquen, el fet d'afegir-hi "Barcelona" va sorgir com una obligació per evitar problemes legals amb una altra web. "Però al final ens ha funcionat molt bé perquè, encara que parlem de tendències en general, estan molt enfocades a la nostra ciutat, Barcelona".

  • Quins continguts té Alapage Barcelona ? Oferim plans per a gent inquieta i amb ganes de provar coses noves, sense descuidar el segment masculí. Si haguéssim de buscar un únic concepte diríem que es un blog d'estil de vida en què parlem d'una manera molt personal de tot el que recomanaríem a un amic. Ara mateix, les principals seccions són "Gourmet", "Shopping", entrevistes amb "Les gens alapage", oci i música.
  • Definiu el blog en una paraula.#cosasquenosmolan
  • Icona d'estil del passat. Cary Grant.
  • Icona d'estil d'avui. Michelle Obama.
  • Personatge més sobrevalorat en el món de la moda? Sarah Jessica Parker.
  • El que mai no pot faltar al vostre armari. Una camisa blanca.
  • Tendència que mai no vestireu? Estampats animals.
  • Què es portarà aquesta tardor? Ens quedem amb els teixits molt treballats amb brodats, puntes i pedres. Continuem amb el vintage molt femení i omplim l'armari de jerseis de llana, còmodes per a l'hivern. Encara que per nosaltres el més important és, com sempre, l'actitud!

ALEXANDRA SERRET: TENGOTREINTAYPICO.BLOGSPOT.COM.ES

Recorda a la perfecció el moment en què va adonar-se que la moda era la seva gran passió. "Va ser quan tenia 8 anys i vaig veure les imatges de Marilyn Monroe cantant el Happy birthday al president Kennedy amb aquell vestit en color nude que semblava que anés despullada", explica l'Alexandra. Més tard, aquesta barcelonina de 32 anys crescuda als carrers del Poble-sec va estudiar periodisme i fotografia. Fa uns mesos va començar a perfilar la idea d'obrir un blog com un suport ideal per plasmar les seves passions. "L'única cosa bona d'aquesta crisi és que ens obliga a ser més innovadors. Sempre havia estat lectora de blogs, però vaig decidir fer el pas aquest estiu en descobrir el de Joanna Goddard titulat A Cup of Jo . Em va inspirar, per a mi és tot un referent". L'Alexandra, que col·labora a l'Ara Tu en temes de moda, va titular el blog Tengo treinta y pico perquè li encanta tenir trenta anys: "És una edat en què no ets ni massa jove ni massa gran".

  • Quins continguts té Tengo treinta y pico ? Moda, tendències, botigues, fotografia…
  • Defineix el teu blog en una paraula. Femení.
  • Icona d'estil del passat. Lady Di.
  • Icona d'estil d'avui. Suri Cruise.
  • Personatge més sobrevalorat en el món de la moda. Kate Moss.
  • El que no pot faltar mai al teu armari. Uns talons.
  • Tendència que mai no vestiràs? Moda masculina.
  • Què es portarà aquesta tardor? Jaquetes i botes decorades amb tatxes, parques verd militar amb interiors amb estampat animal, el peplum (vestits amb volantet a l'altura de la cintura), el color verd ampolla i els pentinats a l'estil de la famosa actriu de Hollywood Rita Hayworth.

DÉBORAH GUERRERO: NICEPEOPLEBARCELONA.COM

Els primers records de la Déborah relacionats amb el món de la moda són de quan jugava a les nines amb la seva germana. Els cosia vestits i els tenyia els cabells. Als dotze anys ja llegia el Vogue i jugava a aprendre's de quin dissenyador era cada vestit. El febrer del 2010, amb vint anys, la Déborah va començar a cursar estudis de moda. Va ser llavors quan va tenir la idea de crear una pàgina web per parlar de projectes d'amics dissenyadors i d'altres temes relacionats amb l'art, la música i la moda. "Com que Barcelona és una de les coses que més m'estimo al món, també volia que la pàgina girés entorn de la ciutat", explica. Inicialment, la Déborah volia anomenar el blog MadeinBarcelona , però el servidor no l'hi va permetre. Així que va decidir anomenar-lo Nice people Barcelona perquè reflectia "la il·lusió que caracteritza tots els que surten al blog".

Quins continguts té Nice People Barcelona ? Sobretot moda, tendències i botigues, encara que també s'hi poden trobar molts reportatges de concerts, festivals de rockabilly o de cotxes clàssics. Un altre dels punts forts del blog són les entrevistes.

  • Defineix el teu blog en una paraula. Autèntic.
  • Icona d'estil del passat. Audrey Hepburn.
  • Icona d'estil d'avui. Dita Von Teese.
  • Personatge més sobrevalorat en el món de la moda. Les it girls en general.
  • El que no pot faltar mai al teu armari.
  • Top negre i texà de cintura alta blau fosc.
  • Tendència que mai no vestiràs? 'Hippy'.
  • Què es portarà aquesta tardor? Tatxes, tatxes, pinxos i més tatxes. Colls de camisa. Rock. Cuir. Western . Militar. Oversize . Siluetes senzilles amb tocs o detalls masculins.

SARAY MARTIN: WWW.DANSVOGUE.COM

Quan era petita la Saray es passava les tardes retallant la roba que duia la gent que sortia a les revistes de la seva mare. Després guardava minuciosament els looks en una carpeta. Anys més tard, quan van explosionar les xarxes socials, la Saray va començar a penjar diàriament els seus looks a la xarxa, així com els temes que ella considerava d'interès dins del món de la moda. No va tardar gaire a descobrir que el blog resultava una manera més extensa i fàcil d'expressar-se. Així va néixer Dans Vogue .

  • Quins continguts té Dans Vogue? La majoria son looks i il·lustracions pròpies. També hi ha continguts d'esdeveniments de moda on vaig o de viatges. És un blog de moda personal.
  • Defineix el teu blog en una paraula. Creatiu.
  • Icona d'estil del passat. Audrey Hepburn i Jane Birkin.
  • Icona d'estil d'avui.
  • M'agraden molt l'actriu australiana Isabel Lucasi, esclar, Kate Moss.
  • Personatge més sobrevalorat en el món de la moda. Gent comKim Kardashian, capaç de fer que peces tan increïbles com unes botes de Ricardo Tisci per a Givenchy resultin comunes.
  • El que no pot faltar mai al teu armari. Uns jeans i unes sabates còmodes.
  • Tendència que mai no vestiràs? No descarto cap tendència, encara que només segueixo les que s'ajusten a la meva personalitat. No m'agrada sentir-me disfressada.
  • Què es portarà aquesta tardor? Jaquetes i peces militars. Tatxes i abrics oversize .

XÈNIA ALONSO: WWW.BARCELONETTE.NET

A la Xènia l'amor per la moda li ve de mena perquè els seus pares treballen en el sector tèxtil i ha crescut envoltada de Pantones, mostraris, teixits, fils, desfilades i revistes de moda. No resulta estrany, doncs, que aquesta barcelonina de 29 anys decidís fa sis anys crear el blog Barcelonette , dedicat al món de les tendències. ¿Per què Barcelonette ? "És una paraula que he fet servir des de ben petita per fer referència a les noies de Barcelona que van a la moda".

  • Quins continguts té Barcelonette? Intenten abastar tot l'àmbit de les tendències: restaurants, botigues, plans per als caps de setmana, esports, bellesa i estil per anar a l'última.
  • Defineix el teu bloc en una paraula. Actualitzat.
  • Icona d'estil del passat. Brigitte Bardot.
  • Icona d'estil d'avui: Sofia Coppola.
  • Personatge més sobrevalorat en el món de la moda. La protagonista de la sèrie de televisió Sex in the city , Carry Bradshaw.
  • El que no pot faltar mai al teu armari. Un pantaló negre, perquè és el meu color preferit. És una peça que no em trec del damunt.
  • Tendència que mai no vestiràs? Les sabates amb plataforma i més de 10 cm de taló, no m'hi trobo afavorida. Amb tota la resta, m'hi atreveixo!
  • Què es portarà aquesta tardor? Peces XXL amples tant en jerseis com en pantalons de vestir, faldilles de tub ben estretes, el color vi i el color blau fosc, els encoixinats, l'estampat de serp. Seguim amb les tatxes i les plataformes, les manicures perfectes i molts accessoris.
stats