Societat 29/03/2015

“Aquí es fa la formació que demana el món laboral”

La teoria bàsica complementa la feina diària en un restaurant real

A.g.m.
3 min
Olga Ochoa, directora de l’escola restaurant D’INS, amb un dels alumnes del curs d’auxiliar de cuina,  acabant d’enllestir les postres abans de servir-les als clients a la sala.

BarcelonaSergio Navarro té 39 anys i no treballa amb regularitat des de la sequera que va afectar Catalunya l’any 2008. “L’última feina estable que vaig tenir era de jardiner, i vaig tenir la mala sort que vaig enganxar les restriccions d’aigua i el sector de la jardineria es va enfonsar”, recorda. L’esclat de la crisi econòmica i els efectes devastadors que va tenir en el sector de la construcció el van acabar de convèncer que s’havia de reinventar. “En quatre anys he fet quatre cursos”, destaca.

El Sergio viu sol amb els seus dos fills, cosa que ha fet que la situació que li ha tocat viure aquests anys hagi sigut especialment dura. L’ajuda dels serveis socials i dels seus pares, diu, han sigut fonamentals. Després dels tres primers cursos, que no van donar resultats, va arribar a l’escola restaurant D’INS, impulsada l’abril del 2013 per la Fundació Formació i Treball amb el suport del grup de restauració Áreas. Va ser en aquest moment quan la seva sort va començar a canviar.

“Vaig començar el curs d’auxiliar de cuina i vaig estar dos mesos aquí aprenent i un mes més a l’Hotel Icària fent pràctiques”, detalla. Quan es van acabar les pràctiques, li van oferir un contracte de sis mesos. Sabia que quan arribés el novembre no tindria l’opció de seguir, perquè fora de temporada l’hotel necessita menys personal, però l’experiència va ser molt profitosa. “Vaig passar a ser l’encarregat del bufet d’esmorzars”, explica amb orgull.

Aquest hivern, a base d’insistir, ha aconseguit tornar a accedir a l’escola restaurant D’INS. Aquesta vegada per fer una formació especialitzada en peix. Al marge d’aquest aprenentatge, la seva insistència ha tingut una recompensa inesperada. “M’han ofert un lloc de treball d’ajudant de cuina durant sis mesos, que després poden ser sis mesos més”, diu amb un somriure. Confia, però, que no s’hagi d’allargar gaire més: “Espero que sigui una plataforma per anar a un altre lloc”.

Aprendre les coses fent-les

Com un dels dos treballadors d’inserció de D’INS, el Sergio farà la mateixa feina que va aprendre quan va ser alumne del curs d’auxiliar de cuina. “Es fa una mica de classe de teoria, per aprendre combinacions de gustos i fitxes de les receptes, i al migdia se serveix un menú diari als clients que vénen, amb tres primers, tres segons i postres”, detalla. Assegura que l’ambient és molt bo, però destaca per sobre de tot el plantejament del curs: “La manera d’impartir la formació és el millor”.

Olga Ochoa és la màxima responsable d’aquesta formació com a directora de l’escola i docent dels cursos d’auxiliar de cuina. “Hi ha una petita part teòrica perquè han de conèixer la seguretat, la higiene, les tècniques de cocció o les tècniques de tall, però la nostra filosofia és que això no és una escola de receptes de cuina sinó per aprendre a treballar”, explica Ochoa. Els cursos són de només 150 hores, i amb aquesta durada és molt difícil aprofundir-hi.

“Aprenen quatre coses bàsiques, però, això sí, ho aprenen treballant”, destaca. El restaurant serveix una mitjana de 80 menús diaris, que cada dia són diferents. Els elaboren els mateixos alumnes. “Fem coses no gaire complicades perquè els nostres alumnes no estan fent un grau superior, ni un grau mitjà. S’ha de tenir en compte que és gent que porta molt temps aturada i amb problemàtiques molt serioses darrere”, reconeix Ochoa. Posa en valor, però, que “es fa la formació que demana el món laboral”.

En la posada en marxa de l’escola restaurant, l’entitat ha tingut el suport del grup de restauració Áreas, que ha participat en el disseny d’aquesta formació. El gran avantatge per als alumnes, explica la directora, és la possibilitat de treballar diàriament en un restaurant real. “La gent aprèn les coses quan les fa i, si s’equivoquen, les aprenen millor, perquè aprenen com arreglar-ho i aprenen que d’aquella manera no poden tornar-ho a fer”, sentencia Ochoa.

stats