MOBILITAT
Societat 29/03/2016

Autobusos ‘regulars’ que circulen un cop a l’any

Diverses operadores mantenen el servei mínim en una desena de línies per no perdre’n la concessió

Pilar Màrquez Ambròs
2 min
01. L’autobús que només circula dos cops a l’any ho va fer el dissabte 19 de març. 02. En Pol i en Martí, que juguen a pujar a busos singulars.

VicHi ha pobles catalans que veuen passar determinats autobusos per les seves carreteres només un cop o dos a l’any. A Catalunya el servei regular de transport en autobús manté de fa anys al territori un seguit de línies de freqüència pràcticament irrisòria, rutes que les operadores cobreixen de manera anual o bianual -sovint en zones despoblades però no sempre- i que les empreses no treuen del calendari per un únic motiu: complir amb la llei que els permet conservar la concessió sempre que ofereixin un servei mínim. “Són línies antigues i deficitàries que no reben cap subvenció i que l’operador manté per compte propi, no costen diners públics”, constaten fonts del departament de Territori. Les empreses no perden així el dret a oferir el trajecte si algun dia esdevé rendible.

De línies d’aquest tipus n’hi ha poques, i tot i que no existeix un còmput exacte, se’n pot fer un recompte repassant els horaris de les diferents empreses d’autobús que operen al territori. N’hi ha almenys una desena. Línies amb pocs o cap viatger i amb gairebé cap mena de publicitat. Semblen tenir més incidència a la Catalunya Central i en comarques lleidatanes, però tampoc és així en tots els casos. Hi ha una línia que va de Sabadell a Sallent cada primer diumenge de juliol i una altra que per Sant Josep fa la ruta de Terrassa a Castellar del Vallès pel pont de la Betzuca, totes dues de l’empresa Sarbus. Osona en suma diverses de Sagalés.

“Connectivitat deficient”

Al Lluçanès hi ha un trajecte que el primer dilluns de març va de Prats a la Torre d’Oristà sense que ningú sàpiga per què circula aquest dia i no un altre. I a Vic, coincidint amb el Mercat del Ram, hi arriben dues línies en circumstàncies diferents. La Berga-Vic, un itinerari que pot fer-se durant l’any però amb enllaç a Prats de Lluçanès. I la que surt d’Artés i passa per Avinyó, que només circula el dissabte anterior a Nadal i el dissabte de Rams, i que és gairebé desconeguda. “Molts joves del poble estudien a Vic però no hi tenim connexió més enllà de dos dissabtes a l’any”, lamenta l’alcalde d’Avinyó, Eudald Vilaseca. A Artés hi ha una altra línia que arriba fins a Vic un dia a la setmana però hi fa parada els dissabtes feiners a dos quarts de 7 de la tarda. “La connectivitat és molt deficient”, lamenta el regidor artesenc de Mobilitat, Enric Forcada.

La majoria de dates de trajectes amb periodicitat anual no tenen explicació concreta, com els dos busos que surten de Berga el dilluns de Setmana Santa. Un, via Cardona amb destinació Solsona, i l’altre que recorre Berga, Avià i Gironella en ruta circular. També n’hi ha que expliquen la seva situació al calendari per antics patrons de comportament. És el cas dels trajectes Guissona-Solsona i Biosca-Guissona. Manel Alsina, gerent de l’operadora Cots Alsina, que els cobreix dos dies de mercat al juliol, “en temps de sega”, reconeix que “són línies obsoletes” en un territori amb “nuclis petitíssims”. I confia fer-hi “canvis” amb el suport de les institucions.

stats