A FAVOR / EN CONTRA
Societat 02/05/2015

“Per l’aeroport de Castelló no posem en dubte tota la xarxa” / “Surt més a compte tancar algunes línies que mantenir-les”

Els partidaris d’invertir en alta velocitat ho interpreten com un benefici públic a llarg termini. Per contra, els detractors consideren que seria més rendible optimitzar l’ús de les infraestructures ja existents

Júlia Manresa
3 min
José Carlos DíezGerard Llobet: “Per l’aeroport  de Castelló no posem en dubte tota la xarxa”  El  debat “Surt més a compte tancar algunes línies  que mantenir-les”

José Carlos Díez: “Per l’aeroport de Castelló no posem en dubte tota la xarxa”

José Carlos Díez va manifestar la seva alarma quan des de Ciutadans es va fer la promesa electoral d’aturar les línies d’AVE en construcció. Aquest professor d’economia de la Universidad de Alcalá creu que no s’ha de mesurar la rendibilitat d’una inversió pública en termes comptables, perquè, “si no, gairebé cap infraestructura seria possible”.

¿Sí que és viable l’alta velocitat a Espanya?

Depèn. És cert que, ens els estudis sobre la rendibilitat que s’han fet, la inversió no és amortitzable ni més enllà dels 30 anys, però això és mesurar una inversió pública en termes comptables. Si s’hagués aplicat aquest criteri, tampoc s’haurien construït preses ni pantans, i resulta que actualment l’electricitat més barata de produir és la hidràulica.

Quins beneficis té, doncs, a curt i llarg termini, l’AVE?

D’una banda, el més evident és que l’Estat en recaptarà impostos per a tota la vida. De l’altra, em plantejo per què hem de renunciar a tenir alta velocitat com sí que tenen altres països del món. És cert que s’han comès excessos i que s’ha de racionalitzar, però per l’aeroport de Castelló no posem en qüestió tota la xarxa aeroportuària de l’Estat.

Precisament els detractors de l’AVE creuen que provoca que s’abandonin altres infraestructures que ja existeixen, com els aeroports.

Les línies que no connecten grans ciutats, com ara a Galícia, són les que s’han de racionalitzar a través d’un pla d’infraestructures basat en una anàlisi. Segurament és cert que s’han deixat de banda altres infraestructures, però això no vol dir que no s’utilitzi l’alta velocitat. Cal analitzar què cal en cada lloc i invertir de la millor manera possible.

----------------------------------------

Gerard Llobet: “Surt més a compte tancar algunes línies que mantenir-les”

Aquest professor del Centro de Estudios Monetarios y Financieros és coautor de l’últim informe de Fedea sobre l’AVE, titulat Contabilidad financiera y social de la alta velocitat en España, que principalment conclou que en cap cas és una inversió rendible.

Què fa que el tren d’alta velocitat sigui inviable a Espanya?

Senzillament, que no hi ha prou població que pugui fer-ne ús. L’Estat té poques ciutats de mida prou gran per justificar aquesta infraestructura. Fins i tot quan es connecten nuclis com Barcelona i Madrid la demanda és insuficient perquè ja hi ha alternatives similars.

¿S’haurien de centrar les inversions en aquestes alternatives, doncs?

El problema de fons és que a Espanya, a part d’invertir en tren, s’ha invertit en 47 aeroports, la majoria dels quals estan infrautilitzats. L’AVE podria haver sigut rendible si s’hagués plantejat com a alternativa per connectar ciutats que no tenen aeroport o el tenen saturat.

No suposa cap benefici social?

En l’estudi la rendibilitat social també ens surt negativa, en part perquè no compensa ni el temps d’estalvi en comparació amb altres mitjans. A més, s’abandonen altres línies de preu més assequible per a les rendes més baixes. Cada euro que enterrem en l’AVE es resta a l’educació o la sanitat, per exemple.

Tampoc ho serà a llarg termini?

La comparació amb els pantans, per exemple, no és encertada. És possible que moltes de les línies en construcció no siguin rendibles i que fins i tot surti més a compte tancar-les. S’ha de fer una anàlisi econòmica detallada de cada línia i prendre decisions, i fins ara no s’ha fet.

stats